Firma TEGA SA din Sfântu-Gheorghe (fosta RADDP), cea mai mare companie de salubritate din judeţul Covasna, a lansat zilele acestea o campanie de reciclare a deşeurilor din sticlă, în cadrul căreia oferă câte o bere pentru fiecare 10 kg de sticlă reciclată.
Cei care reciclează pot opta pentru un bidon de 1 litru de apă în locul berii. Lucrătorii TEGA au amplasat containere pentru reciclare în mai multe puncte din oraş şi, din câte am putut constata, sunt asaltaţi de localnicii dornici să recicleze.
Iniţiativa de la Sfântu-Gheorghe e mai mult decât binevenită în contextul în care România e la coada clasamentului european privind reciclarea deşeurilor de orice fel. Potrivit agenţiei europene de statistică Eurostat, ţara noastră a reciclat, în ultimii trei ani, doar aproximativ 11% din deşeurile pe care le produce. Doar Malta stă mai slab decât România, din acest punct de vedere, cu sub 7%. Media europeană e undeva la 55-60%, campioane fiind Germania, Suedia şi Slovenia.
Ţinta convenită cu Comisia Europeană fusese de 50% din deşeuri reciclate în anul 2020, ţintă evident ratată, motiv pentru care România a suferit penalităţi pecuniare. Următoarea ţintă de reciclare asumată e de 55% din deşeuri până în anul 2025.
Ceva paşi în acest sens se fac. A fost promulgată o lege care să stimuleze reciclarea, iar marile lanţuri de magazine au început şi ele, dincolo de cadrul legislativ, să ofere clienţilor lor să recicleze de o manieră stimulativă. Acum un an, Lidl oferea ridicola sumă de 2 bani pentru un bidon de plastic sau o cutie metalică, spre exemplu, în vreme ce, în Ungaria, aceleaşi ambalaje se reciclau contra sumei de 25,4 forinţi, adică puţin peste 30 de bani.
Între timp, s-au mai mişcat lucrurile şi la noi. Spre exemplu, în ultimele două săptămâni, magazinele Auchan au oferit 50 de bani pentru fiecare ambalaj de plastic, sticlă sau metalic reciclat. Voucherul primit în acest sens a putut fi folosit, însă, numai pentru cumpărarea anumitor produse (de exemplu, mâncare pentru animale din cea mai scumpă), iar cantităţile reciclate erau limitate la maximum 100 de ambalaje pe săptămână.
Iniţiative asemănătoare a avut şi lanţul Kaufland. Astfel, în perioada 27 septembrie-3 octombrie 2023, pentru fiecare recipient din PET, sticlă sau doză de aluminiu, clienții au primit 50 de bani sub forma unui voucher valoric valabil până în 10 octombrie.
Inițiativa „Săptămâna reciclării” s-a desfășurat în paralel cu oferta săptămânală din campania „Reciclezi și Salvezi”. Astfel, pentru fiecare cinci recipiente depuse în automat, clienții au primit un cupon de 10% extra reducere la un produs din categoria de tablete de ciocolată.
În ciuda acestor restricţii, marile magazine au avut dificultăţi în putea prelua cantităţile mari de ambalaje, semn că românii ar fi dispuşi să recicleze la fel ca oricare alţi cetăţeni europeni, cu condiţia ca reciclarea să fie stimulativă, aşa cum e în alte ţări: în Suedia marile magazine plătesc 1 sau 2 coroane (aproximativ 10-20 de eurocenţi, adică 50 de bani sau 1 leu) pentru un ambalaj returnat de PET, sticlă sau doză metalică, în Germania între 50 de eurocenţi şi 1 euro (2,5-5 lei), iar în Marea Britanie, 10 pence (0,1 lire sterline, adică vreo 55-60 de bani).
Iniţiativă genială la Sfântu-Gheorghe: reciclare contra bere. Cum stăm cu reciclarea la nivel naţional
Category: Stirile Punctul