Circuitul Transilvania Motor Ring a început să pregătească și arbitri, cei de circuit urmând să fie primii din țară specializați, în circa 2 luni. Potrivit instructorului Liviu Iernean, președintele Clubului Sportiv Mureș Rally Team, în cadrul acestuia s-a înființat Colegiul de Arbitri Mureș, acreditat de Federația Română de Automobilism Sportiv și Automobil Club Român (reprezentant FIA în România), acreditarea de Federația Română de Motociclism fiind în curs.
Iernean a precizat că, având în vedere că există circuitul Transilvania Motor Ring în zonă, s-a ajuns la ideea că e nevoie neapărat de un arbitraj de circuit, pentru că practica este ca un organizator, în momentul când vine, să găsească în zona respectivă arbitri acreditați, o echipă formată, ca să nu trebuiască să-i aducă din alte părți și să-și crească costurile. Cei care doresc să se specializeze în arbitraj fac cursuri de profil și apoi stagiaturi la competiții, a precizat președintele Clubului Sportiv Mureș Rally Team.
“Având în vedere specificul nostru, am încercat să școlarizăm un pic arbitrii pe partea de circuit. De ce? Pentru că în România, până acum, nefiind un circuit bine consacrat, cum este al nostru, nu a fost un Colegiu de arbitri specializat pe circuit. Se arbitrează cu totul altfel față de o etapă de raliu sau de o etapă de viteză în coastă. Băieții sunt deja la al treilea eveniment trecut, deci foarte curând, mă gândesc că în maxim 2 luni vor fi arbitri cu drepturi depline”, arătat Liviu Iernean
Potrivit acestuia, pentru Colegiul de Arbitri a găsit 40 de voluntari în Târgu Mureș, un număr enorm de mare, cu care a înființat Colegiul și l-a acreditat, primul curs fiind făcut prin Federația Română de Automobilism Sportiv. În momentul de față, mai sunt în acesta 25 de persoane, care își fac stagiatura la diferite evenimente, nu numai la circuitul Transilvania Motor Ring, după care se vor specializa pe domenii. În țară există 5 sau 6 colgii de arbitri, dar niciunul de arbitri de circuit, a arătat Iernean.
”Mă surprinde faptul, deoarece avem un circuit la Adâncata, lângă București, care are deja vreo 4 ani de funcționare – nu au un Colegiu de arbitri specializat pe circuit. Aceasta a fost ideea pe care am discutat-o cu Federația Română de Automobilism, să dezvoltăm acest Colegiu de arbitri din Mureș, dacă tot avem circuit aici, să-i specializăm mai mult pe arbitraj de circuit. Este total diferit de alte ramuri. De exemplu, dacă la raliu un arbitru de traseu la raliu are la dispoziție 2 minute să ia o decizie până vine mașina următoare, pe circuit se scurtează practic la 2-3 secunde. Deci dacă el vrea să întrerupă cursa printr-un steag roșu, la raliu are timp să ceară acceptul directorului de cursă, la circuit – și aceasta e o tendință mondială în ultimul timp, să se responsabilizeze cât mai mult arbitrul de traseu, practic, comisarul de acolo, el să ia decizia, dacă oprește sau nu cursa. De ce? Pentru că, după cum ați observat în ultimii ani, în motorsport nu se mai moare așa ușor. Deci s-a pus foarte mare accent pe siguranța piloților și bineînțeles a participanților la competiție. Tocmai de aceea, s-a hotărât că mai bine să greșească arbitrul cu un steag, decât să nu dea steagul respectiv și să se întâmple un incident pe pistă. Se merge pe siguranță și încercăm și noi să ne aliniem la tendința mondială”, a precizat acesta.
Recent, s-a mai făcut un curs, pentru un Colegiu de Arbitri acreditat de ACR, astfel încât, atunci când acești arbitri vor primi acreditarea ACR, vor primi automat și acreditarea FIA.
”Deci practic ei vor fi arbitri internaționali, pot să devină arbitri internaționali. Există o stagiatură, de exemplu la Federația Română de Automobilism Sportiv trebuie să aibă minim 6 evenimente arbitrate. Practic ei sunt arbitri FRAS, legitimați în toată regula, dar trebuie să arbitreze la minim 6 evenimente ale Federației, după care vor deveni arbitri cu drepturi depline, ca să zic așa. Tot cu acest grup am încercat să facem un alt curs, cu ACR, pentru că ACR are niște norme diferite față de Federație, deoarece este reprezentantul FIA, au trecut peste acest curs, și-au făcut prima stagiatură, primul eveniment în care au fost stagiari, la etapa de anduranță, urmând ca și pe partea aceasta de ACR să-și facă stagiatura și după aceea să fie arbitri deplini acreditați ACR și FIA”, a spus el.
Potrivit instructorului, a existat o discuție cu președintele Federației Română de Motociclism, privind posibilitatea școlarizării unor arbitri și pentru moto, pentru că vor fi etape din acest sport inclusiv la circuitul de la Mureș, în toamnă.
”La moto, arbitrajul este puțin mai deosebit – și riscurile fiind mai mari, dar nu este imposibil. Târgu Mureșul are totuși o tradiție în moto. Practic, se face o selecție, la început, după cum spuneam, au fost 40 de voluntari, au trecut prin curs, din 40, în momentul de față am undeva la 25 activi, urmând ca pe viitor să mai dezvoltăm. Probabil la un moment dat va fi nevoie să facem un Colegiu de arbitri separat, numai pentru moto, în momentul când vor porni mai multe evenimente și etape de campionat național sau internațional – și atunci trebuie să dezvoltăm. Deci e o perspectivă în plus pentru târgumureșeni”, a spus Iernean, arătând că, chiar dacă nu se câștigă foarte mult din arbitraj, există o motivație legată de ”a face ce-ți place”, iar cu cât nivelul competiției este mai mare, cu atât și remunerația arbitrilor este mai mare. (EG)