Am o supărare veche pe Comisia de circulație, pe Primăria Târgu Mureș și pe IPJ Mureș: lipsa de boașe în adoptarea unor măsuri .. cu boașe privind traficul, mai ales fluidizarea acestuia.
Să mă explic: am avut ocazia (în urmă cu vreo 3 ani) să stau de vorbă cu un inginer adus în zonă de o companie mare de drumuri/construcții care activează în județul Mureș pentru a face parte dintr-o comisie privată ce urma să facă propuneri de închideri de drumuri, sensuri unice și alte asemenea grozăvii pentru un șantier relativ mare care afecta câteva străzi în jurul său (proiect care se derulase cu alți 2-3 ani înainte). Zis și făcut, omul vine cu echipa, face măsurători în zona adiacentă, apoi lărgește aria de monitorizare, apoi urmărește pe fluxuri orare, apoi pe tipul de vehicole și destinațiile celor ce trec prin zonă, apoi, apoi, apoi … și propune soluțiile. Oooohhhoooooo frateee! Zici că propusese minim dinamitarea sediului Poliției când în fapt erau 6 străzi vizate: pe două se propusese un sens unic, pe una sens unic invers și pe alte trei străzi a cerut semafoare sau alte soluții pentru gestionarea unor intersecții provizorii.
”Dar vai!” Și ”OOOO DAR NU SE POATE!”, ”Dar adică cum sens unic pe strada aia și ailaltă?”
Deci niște vaiete de fete mari cum nu se mai văzuse, căderi depresive pe spate și ofticări venite din șira spinării. I s-a recomandat din fașa intenției să uite, nici să nu înregistreze solicitarea.
Dar ce să vezi, nevoia ne învață și iaca suntem în octombrie 2023 și ditamai Gheorghe Doja care trebuie închisă pe sectoare aproape un an de zile.
S-o trezit Comisia Comunistă de Circulație, Adormirea Domeniului Public și Intimidatul Județean de Poliție Mureș: musai de găsit soluții pentru fluidizarea circulației pe străzile complementare arterei principale de intrare în oraș, care trebuie reparată.
Și ce să vedeți? Minune! S-au descurcat! Au descoperit sensurile unice! Au descoperit că se poate fluidiza circulația! Libertății – sens unic, woaw! Străzile Rampei și Dezrobirii – sens unic, woaw! Bașca la anumite ore poți bate recorduri încă de pe vremea străzii Gheorghe Doja în deplinătatea funcțiunilor sale! Dar vai! Se poate! Uuuuu ce frumoase și utile sunt sensurile unice! Am descoperit miezul de la nucă!
Dar stai! Să nu trecem atât de ușor peste acest subiect …
Deci pe bune, când văd că totuși se poate numai că nu s-a vrut ani de zile, îmi vine să sparg ceva.
Acum întrebare, răspundeți sincer: văzând, observând că închiderea unor sectoare ale ditamai bulevardului Gheorghe Doja este posibilă și se poate circula cât de cât pe variante alternative, voi mai credeți vreo iotă când ni se zice că nu se poate rezolva traficul și în alte zone ale orașului?
Eu clar nu mai cred NIMIC. Ba mai mult, cred că acum e momentul să se facă presiune pe oamenii înșiruiți mai jos ca să se rezolve multele probleme din trafic. Sunt atâtea exemple de orașe care reușesc să gestioneze traficul mai bine, chiar dacă nicăieri – niciodată – nu va fi totul perfect. Și nici nu așteptăm lucruri perfecte.
Dar Unirii trebuie și e musai să fie gestionat mai bine: să-mi spună cineva de ce nu se poate face din Cuza Vodă sens unic spre Panov (sau invers!) și Călărașilor sens unic în cealaltă direcție ca să se decongestioneze intersecția de la Cocoșul de Aur!
De ce nu se poate crea ”o buclă”, ”un vârtej de sensuri unice” între Piața Bernady – Strada Mihai Viteazu – Nicolae Gricorescu – Bulevardul 22 Decembrie? De de?
De ce să nu fie sensuri unice pe toate străduțele mici, aglomerate? Gen: Iuliu Maniu.
Dar dacă știm că avem o problemă cât casa cu strada Alexandru Papiu Ilarian de ce nu o facem sens unic, iar Bolyai – Ștefan cel Mare sens unic invers care să preia traficul în sens invers?
Vă spun eu de ce nu se iau aceste decizii: pentru că ar însemna să creezi disconfort și nebunie vreo 1 lună de zile, ar însemna pentru o parte dintre oameni să-și lase mașina acasă, pentru că ar însemna să mărești distanțele ca număr de kilometri.
Dar, deciziile de acest gen ar duce la reducerea drastică a timpilor petrecuți ”zăcând la volan”. Da, ai conduce 1-2 kilometri în plus dar ai ajunge la destinație cu 20 de minute mai repede. Pentru că nu ai mai ”zace” la volan.
Deci la muncă puturoșilor din comisie, din Primărie, de la Poliție!
Lenea e cucoană mare și acum a fost desconspirată; nici scuzele nu mai funcționează.
Cine trebuie tras la răspundere? Da, ei:
Comisia de circulație
Președinte de comisie dl primar Soós Zoltán, sau o persoană desemnata care va prelua
atribuțiile aferente
1. Membru – Director Direcția Tehnică Lucian Ratz / Popistan
2. Membru – Director Administrația Domeniului Public – ing. Moldovan Florian
3. Membru – din partea Administrației Domeniului Public – ec. Szekely Laszlo
4. Membru – din partea Direcției Poliția Locală – șef Raul Matiș (sau înlocuitor)
5. Membru – din partea Poliției Municipiului Târgu Mureș; Serviciul Rutier – șef Iustin Oiagă
6. Membru – din partea Poliției Municipiului Târgu Mureș; Biroul Rutier – șef Cristian Conțiu
7. Membru – din partea Direcției Arhitect Șef – Daniela Miheț (sau înlocuitor)
8. Membru – din partea ONG-urilor cu obiect de activitate în creșterea nivelului de siguranță
în trafic și/sau promovarea posibilităților de circulație alternativă;
9. Membru – un reprezentant cu dizabilități din partea ONG-urilor competente;
10. Membru – Secretarul Municipiului Târgu Mureș – Bordi Kinga
11. Membru – Consilier Local Pápai László Zsolt;
12. Membru – Consilier Local Pescar Radu-Mircea;
13. Membru – Consilier Local György Alexandru;
14. Membru – Consilier Local Iszlai Tamás;
15. Membru – Consilier Local Venczi Vidor Janos;
16. Membru – Consilier Local Kelemen Atilla-Márton;
17. Membru – Consilier Local Șarlea Horea Arthur.
Secretar comisie – din partea A.D.P. – dl. Grama Darius
Ce trebuie reținut este faptul că, în realitate, cei doi reprezentanți ai IPJ Mureș: Iustin Oiagă și Cristian Conțiu (și cel mai probabil nu doar de capul lor) sunt cei care pot da aviz negativ și prin urmare bloca orice decizie.
La fel de adevărat este că Administrația Domeniului Public nu funcționează nici măcar atunci când cu greu se obțin avizele și acordurile necesare.
Iar toți la un loc sunt niște lași în sensul de neasumare a unor decizii care – pe lângă crearea unui disconfort momentan – ar duce la îmbunătățirea considerabilă a situației.
Vom propune – experimental, ca proiect, să vedem câte ”nu se poate” vom colecta pe parcurs – transformarea în sens unic a străzilor începând din Piața Bernady – Mihai Viteazul – Nicolae Grigorescu – strada Republicii porțiunea dintre Petrom și Catedrala Mare cu ”optimizarea” și ”armonizarea” acestei ”bucle” cu toate străzile adiacente. Să vedem ce ar ieși?
Cristian Teodorescu
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.