- Judecătorii constituționaliști au decis că legea privind transformarea PFA-urilor în SRL-uri este neconstituțională. Decizia va duce la anularea legii aprobate în octombrie în parlament. Cum legea nu a fost promulgată, după ce a fost aprobată în octombrie, de Administrația Prezidențială și nici publicată în Monitorul Oficial, textul legislativ va fi anulat și nu va mai fi promulgat.
Curtea Constituțională a României (CCR) a declarat neconstituțională legea care permitea transformarea persoanelor fizice autorizate (PFA), a întreprinderilor individuale și a întreprinderilor familiale în societăți cu răspundere limitată (SRL) sau alte forme de societăți comerciale. Aceasta reprezintă o decizie importantă, care subliniază atât nevoia de claritate legislativă, cât și respectarea principiului legalității.
Conform datelor platformei Termene.ro, în România sunt înregistrate 335.012 de Persoane Fizice Autorizate (PFA-uri). Mai sunt înființate și 131.424 de Întreprinderi Individuale (II), și 27 de întreprinderi Familiale (IFAM).
Aceste persoane juridice nu vor mai avea dreptul să ceară transformarea PFA-urilor, II-urilor în SRL-uri și vor trebui să înființeze persoane juridice noi dacă doresc să administreze o societate comercială.
Decizia CCR pune în evidență faptul că orice reglementare legislativă trebuie să respecte principiile constituționale, în special în ceea ce privește claritatea, coerența și aplicabilitatea sa practică. Transformarea PFA-urilor în SRL-uri sau alte forme societare rămâne posibilă, dar doar prin respectarea procedurilor existente, până la adoptarea unei reglementări clare și constituționale.
Contextul adoptării legii și prevederile sale
Legea adoptată de Parlament în octombrie 2024 avea ca scop principal completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 44/2008. Acesta este actul normativ care reglementează desfășurarea activităților economice de către PFA-uri, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale. Noua reglementare introducea posibilitatea ca aceste entități să se reorganizeze în una dintre formele societare prevăzute de Legea societăților nr. 31/1990.
- Articolul cheie din lege
Modificarea propusă introducea un nou articol, 33(1), care stipula:
„(1) Prin excepție de la prevederile art. 21, 27 și 33, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale pot opta, după minimum un an de funcționare, pentru modificarea formei de organizare în societate în una dintre formele prevăzute la art. 2 din Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, dacă depun la oficiul registrului comerțului următoarele documente:
a) certificatul de înregistrare obținut conform prezentei ordonanțe de urgență;
b) actul constitutiv al societății și dovada efectuării vărsămintelor în temeiul actului constitutiv, cu excepția societăților cu răspundere limitată;
c) dovada sediului social;
d) certificatul de atestare fiscală;
e) codul de înregistrare în scopuri de TVA, după caz.”
Totodată, prevederile stipulau că societatea nou-înființată urma să își păstreze codul de identificare fiscală și, după caz, codul de TVA. Autoritățile competente aveau obligația de a elibera certificatul de înmatriculare în termen de trei zile lucrătoare de la depunerea documentelor.
Argumentele CCR pentru declararea neconstituționalității legii
CCR a admis obiecția de neconstituționalitate formulată de Înalta Curte de Casație și Justiție, reținând că întreaga lege contravine normelor constituționale. Motivele care au stat la baza acestei decizii sunt următoarele:
1. Lipsa unei proceduri clare și coerente pentru transformare
CCR a observat că legea reglementa doar posibilitatea exercitării unui drept de opțiune pentru transformarea PFA-urilor, întreprinderilor individuale și întreprinderilor familiale în societăți comerciale, fără să prevadă o procedură detaliată și clară. Această lipsă contravine principiului legalității prevăzut de Constituție, care impune ca toate actele normative să fie precise, clare și predictibile.
2. Diferențele de regim juridic între PFA-uri și societăți comerciale
Entitățile vizate de lege – PFA-uri, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale – sunt reglementate de OUG nr. 44/2008 și nu au personalitate juridică. În schimb, societățile comerciale, inclusiv SRL-urile, sunt reglementate de Legea nr. 31/1990 și au personalitate juridică. CCR a subliniat că transformarea acestora implică schimbări substanțiale în regimul juridic, care nu pot fi realizate automat printr-un simplu drept de opțiune.
3. Imprecizia normelor juridice propuse
Curtea a arătat că legea nu stabilea în mod expres:
- Procedura concretă pentru transformarea entităților fără personalitate juridică în societăți comerciale.
- Condițiile de fond și de formă pentru realizarea acestei transformări.
- Modalitatea de aplicare a regimului juridic prevăzut de Legea nr. 31/1990 asupra entităților transformate.
Această imprecizie legislativă poate genera aplicări neunitare sau chiar imposibilitatea aplicării legii în practică, încălcând astfel prevederile constituționale privind calitatea legii.
4. Posibile efecte juridice contradictorii
CCR a avertizat asupra riscurilor pe care le presupune lipsa unei reglementări detaliate. De exemplu, păstrarea aceluiași cod de identificare fiscală și a codului de TVA pentru entitatea nou-înființată poate crea confuzii juridice și fiscale, având în vedere că PFA-urile și societățile comerciale au regimuri juridice și fiscale distincte.
5. Încălcarea principiului securității juridice
Curtea a constatat că legea criticată încalcă principiul securității juridice, deoarece prevederile sale erau ambigue, incomplete și lipsite de predictibilitate. Acest principiu este esențial pentru buna funcționare a statului de drept și presupune ca orice act normativ să fie clar formulat, astfel încât destinatarii să își poată adapta comportamentul în consecință.
Concluziile CCR
Decizia CCR subliniază că reglementarea unor drepturi în mod abstract, fără stabilirea unei proceduri detaliate și clare pentru implementarea lor, este insuficientă și contravine Constituției. Curtea a decis că legea este neconstituțională în ansamblul său, considerând că aceasta nu respectă standardele de claritate, coerență și previzibilitate impuse de Constituția României.
Implicații practice
- Pentru PFA-uri, întreprinderi individuale și familiale:
Aceste entități nu mai pot beneficia de o procedură simplificată de transformare în societăți comerciale, fiind necesară parcurgerea procedurii generale prevăzute de Legea nr. 31/1990. - Pentru legiuitor:
Este necesară o reformulare a legii, cu includerea unor norme clare privind procedura de transformare, condițiile legale și regimul fiscal aplicabil. - Pentru mediul de afaceri:
Decizia CCR subliniază importanța unui cadru legislativ predictibil și coerent pentru sprijinirea antreprenorilor.