Am semnalat, în urmă cu o săptămână, faptul că lucrurile par să fie tărăgănate în ceea ce priveşte licitaţiile pentru autostrada A8, zisă a Unirii, mai precis pentru cele două secţiuni (tronsoane) din capete, adică Târgu-Mureş-Miercurea Nirajului şi Leghin-Târgu-Neamţ.
Parlamentari ai USR chiar au anunţat (https://www.punctul.ro/licitatiile-pentru-capetele-autostrazii-a8-au-fost-anulate-de-usr-in-realitate-procedura-isi-urmeaza-cursul/) că licitaţiile ar fi „suspendate”, după care au revenit un pic asupra terminologiei folosite şi au spus, într-o conferinţă de presă, că ar fi „sistate”. Lucru dezminţit de inginerul Cătălin Urtoi, consilier al ministrului PSD al Transporturilor, Sorin Grindeanu, într-o declaraţie oferită pentru Punctul.
Ieri, portalul de ştiri de profil Economedia (https://economedia.ro/autostrada-unirii-licitatia-pentru-tronsoanele-de-la-targu-mures-si-targu-neamt-suspendate-de-trei-saptamani-risc-de-iesire-din-calendarul-pnrr.html#.ZBsMAHZBzIW) a readus în discuţie subiectul, informând că licitaţiile pentru capetele autostrăzii A8 ar fi, totuşi, suspendate. Aşa că l-am întrebat din nou pe consilierul ministrului Grindeanu, pe problemele legate de cele două autostrăzi din Moldova, A7 şi A8, cum stau, de fapt, lucrurile.
Acesta a negat din nou ipoteza suspendării, însă, a admis că încărcarea pe platforma de achiziţii publice a răspunsurilor redactate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere la întrebările şi cererile de clarificări ale constructorilor, trenează de ceva vreme.
„Săptămâna viitoare se finalizează de încărcat toate răspunsurile la clarificări (aproape 700 – n.a.) pe SEAP. Apoi, din ziua reluării procedurii, în maximum 14 zile se vor depune ofertele”, a explicat Cătălin Urtoi.
Semnarea contractelor pentru cele două loturi de autostradă menţionate trebuie făcută cel târziu până la finalul anului. Potrivit PNRR, termenul de finalizare a lucrărilor pe loturile Târgu-Mureş-Miercurea Nirajului şi Leghin-Târgu-Neamţ este 31 august 2026. Constructorii care vor fi desemnaţi să execute lucrările au la dispoziţie termene foarte strânse: şase luni pentru proiectare şi doi ani pentru execuţia în sine; altfel, există riscul să se piardă finanţările prin PNRR. Ceea ce ar fi păcat, pentru că aceste două bucăţi de autostradă sunt singurele finanţate prin PNRR care încă nu au desemnat constructorul.
Sorin Simion
sursa foto: Facebook/Cătălin Urtoi