- Lipsa forței de muncă este un fenomen resimțit în mai toate domeniile în România, înclusiv în comerț, unde salariile nu sunt foarte mari și nici nu se compară cu cele de la stat. Atragerea personalului devine un demers tot mai greu, în condițiile în care se lucrează în weekend, dar și în zilele „punte”, când bugetarii, de exemplu, se bucură de mini-vacanțe chiar și de până la cinci zile.
Cum în weekend salariații nu prea mai vor să vină la muncă, tendință remarcată în special în cazul magazinelor mici, patronii sunt nevoiți să lucreze ei în weekend sau să reducă programul, în cazurile cele mai fericite. Sunt, însă, și situații în care unitățile sunt pur și simplu închise în zilele de sâmbătă și duminică.
De acest fenomen n-au scăpat nici marii retaileri, care au recurs și ei la reducerea programului duminica. În București, de exemplu, sunt zone în care după ora 20.00 nu mai găsești niciun hipermarket deschis, comparativ cu alți ani când programul era până la 22.00, în general.
Problemă mare
Feliciu Paraschiv, vicepreședinte Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR), recunoaște că asigurarea forței de muncă este o mare problemă pentru comercianți, care nici nu au prea multe soluții la îndemână pentru a rezolva situația.
„Sunt probleme atât în mediul rural, cât și în urban, inclusiv în București. Avem colegi care au închis, efectiv, magazinul duminica după amiază, deoarece nu au mai venit angajații la lucru. Este o problemă pe care noi, Asociația Comercianților Mici și Mijlocii din România, am ridicat-o de mai multe luni premierului Marcel Ciolacu”, a declarat pentru Termene.ro Feliciu Paraschiv, vicepreședinte Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR).
Cel mai recent, micii comercianți au cerut în luna martie să fie închise sau să se reducă programul magazinelor, fie că este vorba de supermarketuri sau de magazine de cartier, în zilele de sâmbătă și duminică, deoarece atunci sunt înregistrate cele mai mari pierderi, care ajung și până la 40%, deoarece românii preferă să cumpere în marile rețele de retail.
Nu au renunțat la ideea reducerii programului în weekend
„S-a vorbit de varianta programului până la ora 13.00, dar și de închiderea tuturor magazinelor, inclusiv magazinele de cartier, dar a fost o greșeală de-a noastră și a eșuat propunerea”, declară Paraschiv, care adaugă că nu a renunțat la această idee.
În opinia lui, ar trebui urmat modelul din țările din Vestul Europei, unde duminica nu găsești niciun magazin deschis.
„Am solicitat închiderea magazinelor, toate magazinele, evident, pe modelul european – Austria, Germania, Franța, Anglia, toate țările închid de sâmbătă de la ora 13.00 până luni dimineață. Noi am zis să închidem măcar de sâmbătă de la ora 14.00-15.00 până seara și duminică de la ora 14.00 până seara, pentru că nu mai găsim forță de muncă, nu mai găsim oameni. Dacă în construcții sau în industria textilelor se muncești cu expați, pentru că e ușor să lucrezi cu sri-lankezi, indieni sau cu pakistanezi, deoarece nu trebuie să știe foarte bine limba română, în comerț nu prea se poate”, declară Paraschiv.
Acesta mai spune că există câteva rețele mari de retail care au început și au încercat să lucreze cu expați, dar este destul de greu pentru că aceștia nu vorbesc „nici o boabă pe românește și nu înțeleg nici măcar ce scrie pe etichetă sau pe produs”, pentru că la ei este un alt alfabet.
Concurență mare pe piață
Feliciu Paraschiv spune că este tot mai greu să fie atrasă forța de muncă autohtonă în comerț, unde salariile nu sunt foarte mari. Acum, toată lumea preferă să lucreze la stat, unde nivelul salarial este mai ridicat, iar, pe lângă faptul că nu se lucrează în weekend mai sunt și destule „punți” (zile libere).
„Este o concurență acerbă pe piața de retail și continuă. Se deschid magazine și mai multe și mai multe și nu se mai face așa profit ca pe vremuri. Dacă în urmă cu 20 de ani, jumătate din angajații primăriei aveau depusă la noi cerere de angajare, pentru că dădeam salarii mult mai bune, acum lucrurile s-au schimbat. Toți vor să plece la stat și eu îi înțeleg și este normal, când statul oferă atâtea „punți”, care nu se compensează, să fim serioși”, spune Paraschiv.
Reprezentantul micilor retaileri recunoaște că este tot mai dificil să fie asigurat personalul în magazine, mai ales în zilele de sărbători, când la stat toată lumea are liber. „Cum să-i spun eu omului să vină până la ora 20.00-21.00 seara, în ziua de Revelion, la lucru și în ziua de Crăciun la fel? Nu este normal să lucreze în loc să stea cu familia și de aceea am solicitat pârghiile acestea”, afirmă Feliciu Paraschiv.
Angajatul trebuie respectat, pentru că este valoros, adaugă Paraschiv. Dacă prin absurd să zicem s-ar vorbi totuși să nu mai vină la muncă, atunci consecințele ar fi groaznice: pur și simplu faliment instantaneu. „Dar nu numai că falimentez, o fac zgomotos, pentru că expiră produsele pe raft, mi se strică lucrurile”, recunoaște comerciantul.
Vânzări mici, costuri tot mai ridicate
Ion Glișcă, președintele Patronatului Județean al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii Argeș, mărturisește și el că din cauza lipsei forței de muncă a fost nevoit să renunțe la cele două magazine pe care le avea, după o activitate de peste trei decenii în domeniul comerțului. A fost o decizie grea, dar a trebuit să o ia în urmă cu vreo doi ani.
Cel mai greu era în timpul weekendului, se confesează Glișcă, când a fost nevoit să suplinească împreună cu soția pe salariații care nu voiau să lucreze sâmbăta și duminica.
Între timp, problema s-a accentuat, iar proprietarii magazinelor au ajuns fie să reducă programul de lucru, fie să închidă pur și simplu, în contextul în care valoarea coșului de cumpărături a tot scăzut, pentru că românii preferă să meargă la hipermarket în weekend.
„În comerț la supermarketuri nu găsești să angajezi oameni, pentru că trebuie să lucreze și sâmbăta și duminica. Este o foarte mare problemă, eu am avut două magazine cu autoservire și munceam cu soția în weekend. Am renunțat la ele, pentru că nu mai câștigam nimic, aduceam chiar bani de acasă. Cei care câștigau erau proprietarii de la care am închiriat spațiile, banca, salariații și statul prin impozite”, a declarat pentru Termene.ro. Ion Glișcă, președintele Patronatului Județean al Întreprinderilor Mici și Mijlocii Argeș.
În 2023, românii au cheltuit în marile rețele de retail 36 de miliarde de euro, cu 11% mai mult decât în anul precedent. Creșterea a depășit ușor rata anuală a inflației de 10,4%, potrivit studiului „Romania Retail Snapshot 2024”, realizat de Cushman & Wakefield Echinox.
Supermarketurile și hipermarketurile domină piața, cu vânzări de 22,5 miliarde de euro, ceea ce înseamnă peste 60% din cheltuielile totale.