Examenul de titularizare în învățământ s-a desfășurat și anul acesta după noul model de subiecte, impuse prima dată anul trecut. Este vorba despre subiecte axate pe metodica predării, fiind lăsat deoparte conținutul științific al disciplinelor de învățământ. Ușoare sau grele, subiectele date anul acesta cadrelor didactice pentru a ocupa un post în învățământ i-a pus pe jar pe mulți, iar asta nu numai din cauza dificultăților, ci și din cauza posturilor insuficiente, cel puțin asta este situația existentă la nivel județean…
Nicio notă de 10
Peste 20 la sută din cei peste 1.000 de candidaţi la titularizare din judeţul Mureş nu au obţinut nota 5, care să le permită să ocupe măcar un loc de suplinitor la catedră. Potrivit datelor oferite de inspectorul şcolar adjunct al ISJ Mureş Illes Ildiko, în acest an, s-au înscris la examenul de titularizare 1.003 candidaţi, din care 209, adică 20,83 la sută, au obţinut note sub 5.
„În acest an, nu avem nicio notă de 10 la examenul de titularizare. Avem două note de 9,90, la Arte vizuale şi Istorie. Avem şi 209 note sub 5, la diverse discipline”, a declarat inspectorul şcolar adjunct al IȘJ Mureş, Illes Ildiko.
Un număr de 420 de lucrări au fost notate peste 7, alte 359 au obţinut note între 5 şi 6,99, în timp ce 209 lucrări au primit sub note 5, iar 15 lucrări au fost anulate. Conform inspectorului adjunct, cei 1.003 candidaţi care s-au înscris la examenul de titularizare au concurat pe 208 locuri titularizabile; deci avem o medie de 5 candidați pe un loc. Desigur, la unele materii concurența este foarte mare (de exemplu, la istorie au fost peste 55 de candidați pe un singur loc titularizabil), în timp ce la alte materii există mai multe locuri disponibile (română, matematică etc.).
În urmă cu câteva zile, o parte din cei 420 de candidaţi care au obţinut note peste 7 au reușit să ocupe un post de titular (angajare pe perioadă nedeterminată), iar cei pentru care nu au mai existat locuri titularizabile, precum și candidaţii cu note între 5 şi 7 au primit doar un loc de suplinitor la catedră (angajarea pe perioadă determinată).
„Cei care nu au fost încă repartizați sau care nu au obținut o catedră întreagă (cel puțin 18 ore pe săptămână), mai au o șansă în data de 28 august, când va mai avea loc o repartizare”, am fost informați la Centrul de concurs nr. 1 Liceul Tehnologic „Gheorghe Șincai” Tîrgu-Mureș.
Mureșenii: nivel mediu
Comparativ, rata de promovabilitate a examenului de titularizare este aproximativ aceeași în județul Mureș cu cea de la nivel național: 80%. Concret, la nivel național 47,78 la sută din cei 29.509 care au susţinut concursul de titularizare au obţinut note peste 7, iar alţi 32,11 la sută au primit note între 5 şi 7. 160 de candidaţi au obţinut nota 10 (cei mai mulţi în Bucureşti – 19).
Un județ vecin cu Mureșul a înregistrat cel mai ridicat procent al notelor peste 7. Este vorba despre judeţul Cluj (56,82%). În schimb, în județul Mureș procentul notelor peste 7 se situează în jur de 41%.
Și județul Sibiu s-a clasat procentual mai bine, cu o rată a promovabilității de aproximativ 82%, iar 45% dintre candidații au obținut note peste 7.
Nou și vechi
Examenul de titularizare s-a desfășurat și anul acesta după noul model de subiecte, impuse prima dată anul trecut. Este vorba despre subiecte axate pe metodica predării, fiind lăsat deoparte conținutul științific al disciplinelor de învățământ. Astfel, profesorii trebuie la titularizare să dovedească faptul că știu să folosească diverse strategii didactice, că știu să organizeze o oră de curs astfel încât elevii să obțină cât mai multe achiziții.
„Practic, eu aș putea candida, dacă ar fi legal, la aproape orice materie, fiindcă metodica este asemănătoare pentru multe materii. Noul model de titularizare abilitățile manageriale ale profesorului, nu cunoștințele sale teoretice, cunoștințele de specialitate”, a declarat Cristian D., profesor participant la examenul de titularizare din 2013.
Problema rămâne însă, cel puțin pentru județul Mureș, lipsa locurilor titularizabile suficiente. Astfel, zeci de profesori cu note foarte mari (peste 9) nu au ocupat nici anul acesta un loc titularizabil. La unele materii nu există deloc posturi titularizabile, la altele foarte puține. Chiar și la limba și literatura română au fost anul acesta doar 4 posturi titularizabile, iar limba română este una dintre materiile cu cele mai multe ore disponibile în sistemul de învățământ.
Vasile Dancea