Direcția Generală Juridică din Ministerul Afacerilor Interne a arătat, într-un răspuns la o solicitare din partea Instituției Prefectului -Județul Mureș, că procurorul Direcției Naționale Anticorupție (DNA), care a efectuat urmărirea penală în dosarul de abuz în serviciu în privința retrocedării clădirilor Colegiului Național „Unirea’ din Târgu Mureș către Biserica Romano-Catolică, ar fi omis să sesizeze judecătorul de cameră preliminară cu propunerea de desființare a deciziei de retrocedare, pe baza indiciilor că respectiva Comisie specială de retrocedare ar fi procedat în mod nelegal.
„Se poate observa că procurorul a analizat și dispus prin Ordonanța de clasare după începerea urmăririi penale din data de 17.05.2017 doar cu privire la infracțiunea scop, respectiv abuzul în serviciu, reținând totodată că există indicii că respectiva Comisie specială de retrocedare a unor bunuri imobile care au aparținut cultelor religioase din România a procedat, în mod nelegal, la această retrocedare a imobilului situat în Târgu Mureș, str. Mihai Viteazul nr. 15-17, fără a analiza și dispune cu privire la infracțiunile mijloc (fals intelectual, uz de fals și fals în înscrisuri sub semnătură privată, n.r.). Procurorul DNA a omis să se sesizeze judecătorul de cameră preliminară cu propunerea de desființare a Deciziei nr. 378/20.09.2004, în conformitate cu prevederile art. 315 alin (2) lit. d) din Codul de Procedură Penală’, se arată în răspunsul Direcției Generale Juridice din MAI.
Potrivit aceluiași document, Direcția Generală Juridică din MAI precizează că, deși procurorul a avut indicii potrivit cărora retrocedarea imobilului s-a realizat în mod nelegal, prin intermediul unor înscrisuri pretins falsificate, ‘nu a dispus nicio măsură de înlăturare a efectelor unui act juridic pretins falsificat în parte sau în integralitatea sa, deși avea această obligație potrivit art. 315 alin (2) lit. d) din Codul de Procedură Penală, chiar dacă s-a constatat că în cauză există o cauză care împiedică punerea în mișcare a acțiunii penale (…) respectiv împrejurarea că a intervenit prescripția răspunderii penale’.
„În concluzie, precizăm că toate aceste neregularități ale Ordonanței de clasare după începerea urmăririi penale din data de 17.05.2017, emisă în dosarul penal nr. 150/P/2015 puteau face obiectul unei plângeri în conformitate cu prevederile art. 339 alin. (4) CPP, în termen de 20 de zile de la comunicarea copiei actului prin care s-a dispus soluția, demers care nu pare să fie întreprins, astfel cum reiese din documentele transmise Direcției Generale Juridice’, se mai susține în document.
Totuși, Direcția Generală Juridică din MAI arată că formularea unei noi plângeri penale cu privire la infracțiunile mijloc menționate mai sus se impune a fi un prim pas, iar, ulterior, în funcție de modul de soluționare a acesteia, să se întreprindă alte măsuri.
În document se mai arată că, dacă pe latura penală nu se va ajunge la desființarea deciziei de retrocedare a imobilelor, atunci se poate analiza posibilitatea sesizării instanței civile.
Documentul Direcției Generale Juridice din MAI a fost pus la dispoziția presei, vineri, de către deputatul PMP Marius Pașcan, cel care a informat Instituția Prefectului — Județul Mureș și Primăria Târgu Mureș cu privire la o Ordonanță de clasare a DNA, în care se arată că imobilele în care funcționează Colegiul Național Unirea din Târgu Mureș au fost retrocedate „în mod nelegal” Arhiepiscopiei Romano-Catolice Alba Iulia, dar că răspunderea penală s-a prescris în acest caz.
Ordonanța de clasare a respectivei cauze, emisă de DNA prevede: ‘Din coroborarea mijloacelor de probă administrate în prezentul dosar apreciem că în cauză există indicii că respectiva Comisie Specială de Retrocedare a unor bunuri imobile care au aparținut cultelor religioase din România, a procedat, în mod nelegal, la această retrocedare a imobilului situat în Târgu Mureș str. Mihai Viteazul nr. 15-17, către Arhiepiscopia Romano-Catolică de Alba Iulia, ceea ce a creat un folos necuvenit entității religioase beneficiare și o vătămare a intereselor legitime ale Municipiului Târgu Mureș și ale Colegiului Național Unirea, instituția de învățământ în folosința căreia se afla respectivul imobil. Cu toate acestea, se constată că în cauză există o cauză care împiedică punerea în mișcare a acțiunii penale, respectiv cea prev. de art. 16 alin. (1) lit. f) C. pr. pen., în concret împrejurarea că a intervenit prescripția răspunderii penale’.
Deputatul Marius Pașcan arătat că a solicitat prefectului de Mureș, Lucian Goga, și primarului din Târgu Mureș, Dorin Florea, reanalizarea documentelor cuprinse în dosarul cauzei privind retrocedarea imobilelor respective, întrucât instituțiile pe care le conduc au calitate procesuală și trebuie să întreprindă demersuri pentru readucerea în proprietatea statului sau a administrației publice locale a imobilelor respective, iar prefectul a solicitat punctul de vedere al MAI.
Pe fondul disputelor legate de Liceul Teologic Romano-Catolic (LTRC), care nu mai există din punct de vedere juridic, fiind arondat la Liceul Teoretic Bolyai Farkas din Târgu Mureș, Fundația Statusul Romano-Catolic a anunțat că, din moment ce LTRC nu mai există, contractul de închiriere, încheiat cu municipalitate, a clădirii în care funcționează Colegiul Național Unirea este reziliat de drept.
AGERPRES