O serie de proiecte de reabilitare și extindere, terminale noi și piste mărite și investiții pentru turnuri de control, parcări și acces, în valoare de zeci de milioane de euro, sunt în derulare la aeroporturile din țară, potrivit unei analize publicate de platforma Hotelinvest.ro, dezvoltată de compania IBC Focus, care monitorizează șantierele din țară. Economedia.ro face o trecere în revistă a investițiilor planificate, vă prezintă stadiile acestora și câteva imagini cu proiecte și șantiere. Acesta în contextul în care pasagerii de pe aeroporturile românești, dar și operatorii s-au plâns în numeroase rânduri de condițiile neadecvate, terminale înghesuite sau servicii precare.
“Reabilitarea și extinderea terminalurilor aeroporturilor din România reprezintă eforturi semnificative pentru modernizarea infrastructurii aeroportuare și pentru a asigura o experiență mai bună pentru pasageri”, notează analiza Hotelinvest.ro. Aceste proiecte pot viza atât infrastructura fizică a clădirilor terminale, cât și serviciile și facilitățile disponibile pentru călători.
- Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu din Constanța
Un exemplu de proiect de reabilitare și extindere în România este Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu din Constanța, care va fi supus unor reabilitări semnificative pentru a face față cererii crescute de trafic aerian.
Date tehnice. Dimensiunile propuse ale clădirii rezultate: suprafața totală construită: 11.300 mp, suprafața totală desfășurată: 15.983 mp. Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA): 229.595.000 lei (în prețuri valabile la data de 10.03.2023; 1 euro = 4,9136 lei) din care C+M (inclusiv TVA): 135.560.000 lei
Administratorii vor un terminal nou, turn de control și parcare la aeroportul international, capacitatea de operare a fluxului de pasageri urmând să crească cu aproape jumătate
Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța a scos la licitație în SICAP în martie un contract de 178 de milioane lei pentru execuție lucrări în cadrul obiectivului de investiții „Dezvoltare terminal, turn de control și parcare”. Investiția se va constitui într-o extensie de corp de clădire, amplasat în continuarea terminalului existent al aeroportului, inclusiv furnizarea, montarea și punerea în funcțiune a dotărilor necesare (utilaje și echipamente tehnologice) și are ca scop acomodarea tuturor pasagerilor în condițiile operării simultane a 400 de pasageri/flux de plecări/sosiri ora de vârf. Cele două terminale constituie două clădiri structural independente.
Abia în iunie, Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu a desemnat firma care se va ocupa de executarea lucrărilor de dezvoltare terminal, turn de control și parcare. Licitația a fost inițiată pe 9 februarie 2023, suma pusă la bătaie depășind ordinul sutelor de milioane de lei, mai exact 202.191.546 de lei, fără TVA. Conform replicaonline.ro, firma câștigătoare este SSAB-AG SA, din Bacău, firmă ce a participat și la licitația inițiată de Compania Națională de Investiții pentru construirea noului stadion ,,Gheorghe Hagi” din Constanța. Asociați în cadrul societății sunt afaceriștii Saftic Corneliu, Mihai Șlic, fost viceprimar și consilier local PNL, ulterior trecut la PDL, dar și Nistor Gabriel.
- Aeroportul Internațional Maramureș
Un alt exemplu de proiect de extindere este Aeroportul Internațional Maramureș care ar urma să asigure deservirea unui volum de 450 pasageri/ oră şi va avea o suprafaţă totală desfăşurată de 12.209 mp. Valoarea totală a proiectului a fost estimată inițial la 125 de milioane de lei, sumă care include TVA, arată analiza.
Contractul pentru proiectarea și execuția noului terminal de pasageri a fost semnat în luna mai, după cum a informat aeroportul. Compania Concelex va proiecta și realiza acest obiectiv de investiții. Valoarea totală a proiectului este de 134,23 milioane lei, conform informațiilor publicate după semnarea contractului. Din această sumă, 95,9 milioane lei este finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), 14,67 milioane lei finanțare nerambursabilă din bugetul național și 2,25 milioane lei cofinanțare eligibilă a Consiliului Județean Maramureș.
La începutul lunii august era în lucru organizarea șantierului pentru unul dintre cele trei proiecte finanțate prin Programul Operațional Infrastructură Mare, Terminalul pentru Pasageri, care va contribui la modernizarea și extinderea capacității aeroportului, potrivit reprezentanților aeroportului.
Termenul de finalizare a viitorului terminal este luna decembrie 2023, acesta urmând a deveni funcțional din 2024.
- Aeroportului Internațional “Stefan cel Mare Suceava
După inaugurarea Terminalului 2, s-a deschis o nouă fază odată cu extinderea Aeroportului Internațional “Stefan cel Mare“, Suceava, prin intermediul Terminalului 3, conform Hotelinvest.ro. În această inițiativă, au fost inițiate lucrările de demolare a clădirii situate în partea stângă, unde va fi construit noul terminal, acesta având acces direct către zona de parcare. De asemenea, va exista o amenajare de 200 de locuri de parcare în aceeași zonă. Valoarea totală a acestui proiect fiind estimată la 1,50 milioane de lei, cu o suprafață de aproximativ 700 mp.
Aeroportul Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava are, începând din august, un nou terminal (T2) care va dubla capacitatea anuală de procesare a pasagerilor. Prin darea în funcțiune a terminalului 2, capacitatea de procesare a aeroportului crește la 1,5 milioane de pasageri pe an, conform publicației Monitorul de Suceava.
- Aeroportul Internațional Iași
La Aeroportul Internațional Iași avansează lucrările de construcție la noul Terminal 4 (T4) , depășind jumătate din gradul de execuție, conform analizei IBC Focus. Proiectul are ca termen estimat de finalizare luna decembrie 2023, cu o investiție totală de peste 80 de milioane de euro.
Potrivit unei informări a aeroportului, viitorul terminal T4 al IASI Airport a ajuns la un stadiu de execuție de 55%.
Terminalul T4 va oferi 7 porți de îmbarcare, dintre care 3 vor fi dotate cu aviobridge-uri. De asemenea, vor exista 20 de birouri pentru check-in, 8 chioșcuri de auto-check-in și 5 puncte de control al securității, cu un punct VIP separat. Cu 3 porți de sosire, o zonă VIP lounge și un Business Lounge, facilitățile pentru pasageri vor fi de înaltă calitate. Terminalul se va bucura și de un sistem avansat de procesare a bagajelor și va găzdui spații comerciale pe o suprafață de peste 2000 de metri pătrați.
În același proiect mai sunt incluse trei obiective ce vizează extinderea parcării, construirea unui parc fotovoltaic și reconfigurarea căilor de acces în fața terminalelor, potrivit ziarului online Apix.ro. Noul aeroport al Iașului va putea deveni operațional începând cu anul 2024. Lucrările sunt realizate de compania austriacă Strabag.
- Aeroportul din Sibiu
Mersul lucrărilor este în grafic și la Sibiu, unde noul Terminal al aeroportului, este realizat în proporție de 48%, conform analizei. De anul trecut, aeroportul a intrat în lucrări pentru extinderea suprafeței terminalului la aproape 22.500 de mp. Totodată, vor fi efectuate lucrări de lățire a pistei, dar și de reconfigurare a parcării și a accesului. Lucrările de peste 270 milioane lei, susţinută prin fonduri europene şi naţionale sunt programate să se încheie în cursul acestui an.
Odată ce lucrările vor fi finalizate, la 31 decembrie 2023, aeroportul își va dubla capacitatea de procesare a pasagerilor și ale bagajelor acestora, dar și suprafața de operare, conform Oradesibiu.ro.
Mai multe imagini:
- Aeroportul Oradea
De lucrări de extindere și modernizare va beneficia și Aeroportul Oradea, fiind vorba de lucrări de construcție la noul terminal de pasageri P+1Ep, conform IBC Focus. Prin realizarea acestui proiect, suprafața construită se va mări de la 2.925 mp, cât este în prezent, la aproximativ 12.500 mp. Valoarea totală a proiectului fiind de 177.59 milioane de lei, fără TVA.
Potrivit unei informări publicate de Consiliul Județean Bihor în această săptămână, Aeroportul din Oradea are în derulare proiecte în valoare de peste 328 de milioane de lei (peste 66 de milioane de euro): extinderea pistei cu 420 de metri (de la 2.100 m la 2.520 m), extinderea terminalului de pasageri (suprafața căruia va crește de 4 ori față de situația anterioară) și montarea unui gard perimetral inteligent. Proiectele sunt finanțate din fonduri europene și trebuie să fie finalizate până la finalul anului 2023. Pe toată perioada lucrărilor zborurile sunt operate de pe terminalul 2 (vechi).
Proiectul „Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea” prevede extinderea pistei de decolare/aterizare cu 420 de metri. Acest lucru va facilita operarea fără restricții din punct de vedere al lungimii de referință pentru toate aeronavele de categorie „C”.
Au fost executate săpăturile (decopertarea) pe 100% din porțiunea de extindere a pistei, iar din zona de siguranță adiacentă pistei, în proporție de 20%. Se efectuează în această perioadă lucrări de stabilizare a fundației pe culoarul pistei (în straturi) cu balast și pământ stabilizat cu lianți, iar în perioada următoare se vor finaliza săpăturile la zona de siguranță și se vor face teste de capacitate portantă pe fiecare strat.
Tot în cadrul acestui proiect se lucrează la extinderea platformei de debarcare/îmbarcare pentru a putea fi operate, simultan, mai multe aeronave. Aici au fost realizate săpăturile (decopertarea) până la stratul de fundare, pe o suprafață de 32.000 mp. În perioada următoare se va executa canalizarea pe sub suprafața platformei și sistemul rutier de rulare.
În cadrul proiectului au fost achiziționate 3 autospeciale (din totalul de 4), dotate cu echipamente de deszăpezire și de degivrare. Stadiul lucrărilor la acest proiect a ajuns la 19%.
Lucrările sunt realizate de Asocierea S.C. Precon Transilvania S.R.L., în calitate de lider, S.C. CITADINA 98 S.A. și S.C. LEMACONS S.R.L. Valoarea contractului este de 79.407.585,75 de lei, fără TVA.
Lucrările de construcție la noul terminal de pasageri al Aeroportului din Oradea au început în ultima săptămână a lunii iunie 2023. Prin realizarea acestui proiect, suprafața construită se va mări de la 2.925 mp, cât este în prezent, la aproximativ 12.500 mp. Terminalul va fi dimensionat la 400 pasageri/oră pe fiecare din cele 4 fluxuri plecări interne/externe și sosiri interne/externe.
La nivelul construcției terminalului au fost executate în procent de 100% fundațiile, realizate pe monopile, iar structura metalică a fost realizată în proporție de 85%.
Mai multe imagini aici:
- Aeroport Satu Mare
În plină desfășurare sunt și lucrările de reabilitare și modernizare a Aeroportului Satu Mare. Acolo unde Consiliul Județean va investi 311.849.839 lei pentru reabilitare și modernizare. Astfel, Satu Mare va avea un spațiu nou, care se va întinde pe o suprafață de 10764 mp.
Proiectul „Reabilitarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare” este finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020. La data de 13 februarie 2023, Consiliul Județean Satu Mare anunța semnarea contractului de lucrări cu Asocierea Bogart-Selina-Uti, dar începerea lucrărilor a fost întârziată, potrivit Oradesatumare.ro.
În cadrul acestui proiect va fi construit un drum tehnologic perimetral cu o lungime de peste 8 km, o remiză PSI, un gard perimetral inteligent, va fi achiziționată o autospecială de intervenție, o ambulanță și vor fi instalate echipamente moderne pentru efectuarea controlului de securitate.
Contractul are o valoare de peste 48 de milioane de lei, bani asigurați din fonduri europene, alocări de la bugetul de stat și din bugetul local al Județului Satu Mare.
Acest contract de lucrări face parte dintr-o investiție mai amplă, în valoare de peste 80 de milioane de euro, care vizează extinderea și modernizarea întregului aeroport.
La finalul lunii mai, Consiliul Judeţean Satu Mare anunţa că firma care a câştigat licitaţia a organizat şantierul şi a început primele lucrări.
Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj-Napoca
La lista IBC Focus, Economedia adaugă și proiectul de la aeroportul din Cluj-Napoca. În luna iunie, Aeroportul din Cluj a anunțat începerea lucrărilor pentru extinderea terminalului de pasageri.
Implementarea noului proiect presupune extinderea terminalului plecări cu aproximativ 7.200 de metri pătrați și a platformei de staționare aeronave cu aproape 9.000 de metri pătrați. Noile spații vor fi dotate cu aparate de securitate de ultimă generație de tip standard C3 și vor fi realizate două porți de îmbarcare pentru zborurile externe și o poartă de îmbarcare pentru zborurile interne.
Reprezentanții aeroportului spun că, o dată cu finalizarea lucrărilor, va fi optimizată gestionarea fluxului de pasageri în intervalele de timp aglomerate, în special la orele de vârf. Proiectul se va realiza din fonduri nerambursabile, fiind vorba despre o finanțare de aproximativ 130 de milioane de lei de la Uniunea Europeană și aproape 20 de milioane de la Bugetul Național.
Primul aeroport nou de decenii
Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav, investiție de 140 de milioane de euro, a fost deschis în luna iulie:
Acesta a avut deja parte de un scandal de proporții între operatorul român, care de câteva zile postează acuzații pe pagina proprie de Facebook și ROMATSA, care respinge ceea ce numește „acuzații false”.
Mai multe aici:
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.