Marea demolare a garajelor. Din 18.000 de garaje Primăria vrea să facă 30.000 de locuri de parcare
Marea demolare a garajelor. Din 18.000 de garaje Primăria vrea să facă 30.000 de locuri de parcare

Marea demolare a garajelor. Din 18.000 de garaje Primăria vrea să facă 30.000 de locuri de parcare

arcariPrimăria Târgu Mureș anunță o amplă operațiune de demolare a garajelor construite pe domeniul public al municipiului, în vederea amenajării unui număr semnificativ mai mare de locuri de parcare pentru cetățeni.

Conform datelor prezentate de primarul Soós Zoltán, în prezent pe teritoriul municipiului există aproximativ 18.000 de garaje amplasate pe terenuri aparținând domeniului public, însă multe din ele nu servesc scopului lor: „Din 10 garaje, aproximativ 3 sunt folosite ca și parcare. Majoritatea garajelor au devenit depozite, au devenit cămară, iar ele sunt destinate parcării(…) Taxa pe garaj este mult mai mare decât pe imobil și acesta este scopul, să nu mai ținem garaje inutile. Și și la taxa de garaj, proprietarul care nu are mașină are o taxă mult mai mare decât proprietarul care are mașină. Logica este simplă: ocupăm un spațiu pe domeniul public, alții nu au parcări și ținem aceste construcții construite semi-legal, pentru că majoritatea nu au autorizație de construcție… Desigur nu este scopul ca mâine să ne apucăm și să demolăm aceste construcții. Dar în multe locuri au făcut imposibilă folosirea spațiilor verzi, blochează, produc înghesuială în cartiere și așa mai departe”. 

Dăm garajele pe parcări?

Proiectul ambițios al Primăriei Târgu Mureș prevede că, în locul garajelor demolate, vor fi amenajate aproximativ 30.000 de locuri de parcare moderne. Această transformare ar reprezenta o creștere cu aproape 67% a capacității de parcare din municipiu, raportată la numărul garajelor. Primarul spune însă că nu vor fi date jos toate cele 18.000 de garaje deodată. Primele zone în care se va începe demersul, vor fi cele în care Primăria vrea să construiască parcări supraetajate: „Zonele care vor fi vizate sunt zonele în care se vor face parcările supraetajate, zona Ceahlău, zona Aleea Hațeg, zona Teatrul Național și o să vedem zonele unde sunt probleme extrem de mari cu parcările. Odată cu construcția parcărilor supraetajate, ceea ce vine în sprijinul populației, este că n-o să mai permitem mașinilor de mare tonaj sau microbuzelor să parcheze în cartier. Îi vom obliga să folosească parcările. Unde nu avem parcări, nu putem interzice”.

Problema dubelor și mașinilor de firmă 

O problemă veche de la Târgu Mureș, dar nu numai, este cea a mașinilor, dubelor sau chiar utilitarelor mai mari de firmă care ajung să ocupe locurile de parcare din zonele rezidențiale. Problema, spune primarul Soós Zoltán s-ar putea rezolva odată cu ridicarea parcărilor supraetajate, care vor fi ocupate contra unui abonament, concomitent cu interzicerea parcării în spațiile din jurul lor: „Noi am încercat să avem un HCL care să le scoată. Problema e că ele au voie să parcheze pe domeniul public. Pe domeniul public nu pot să discriminez pe tip de autovehicul. Soluția ar fi un sistem cu abonament”.