Marile branduri de haine pun lacătul pe magazinele comercianților locali din Târgu Mureș
Marile branduri de haine pun lacătul pe magazinele comercianților locali din Târgu Mureș

Marile branduri de haine pun lacătul pe magazinele comercianților locali din Târgu Mureș

Vremea în care cei care „făceau Turcia sau Bucureștiul” și depozitau banii efectiv în găleată a trecut. Au fost mulți ani de glorie pentru întreprinzătorii locali care au profitat de vidul de marfă din anii 90, având șansa să vândă aproape orice, de la blugi și aur turcesc la haine chinezești pe bandă rulantă. Acum însă același lucru îl fac marile branduri internaționale și magazinele online. Treptat spațiile comerciale au devenit magazine chinezești iar comercianții locali se zbat cu greu să supraviețuiască. Din păcate prea puțini au investit banii câștigați în dezvoltarea afacerii, majoritatea mulțumindu-se să-și cumpere case, mașini, cabane și concedii. Situația a fost similară la nivelul întregii țări.

Iar acum Pepco a fost liderul în comerțul cu haine în 2022, cu afaceri de 2,3 miliarde lei la nivel de țară.

În 2022, în industria modei activau 12.103 de firme în sectorul de comerţ. Pepco, Inditex Romania și LPP Romania sunt în topul celor mai mari jucători din industria fashion, după cifra de afaceri înregistrată în 2022. Primii trei jucători au acumulat împreună afaceri de aproape 6 miliarde lei.

Pepco Group, care deţine mărcile Pepco, Poundland şi Dealz, și care practică prețuri foarte mici la produsele sale, este cel important jucător din comerţul de profil înregistrând în 2022 o cifră de afaceri de 2,3 miliarde lei, în creștere cu 23% față de 2021 și un profit net de 158 milioane lei, în scădere cu 36% față de acum doi ani. Prezentă pe piața din România din 2015, compania a avut în 2022 un număr mediu de 3.300 de angajați și 426 de magazine.

Următoarea companie în clasament este grupul Inditex, care deține mărcile Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home și Kiddy’s Clas, cu afaceri nete de 2,2 miliarde lei, în creștere uriașă cu 106% față de 2021 și profit net de 299 milioane lei, tot în creștere uriașă cu 105% față de 2021. Compania a avut anul trecut un număr mediu de angajați de 1.800.

În clasament se găsește si LPP România, proprietarul a cinci mărci de modă recunoscute: Reserved, House, Cropp, Mohito și Sinsay. Compania a înregistrat în 2022 o cifră de afaceri de aproape 1,4 miliarde lei, un profit net de 14 milioane lei și un număr mediu de 1.200 de angajați.

În top cinci se regăsesc retailerii Roumasport – Decathlon, cu afaceri nete de 1,2 miliarde lei și H&M care a înregistrat o cifră de afaceri de 976 milioane lei.

FIRMACIFRA DE AFACERI 2022PROFIT NET/PIERDERE NETANR. MEDIU ANGAJATI 2022
PEPCO RETAIL SRL2.316.354.185158.718.6013.340
INDITEX ROMANIA S.R.L.2.222.353.615299.704.8761.805
LPP ROMANIA FASHION SRL1.396.090.50814.019.7761.225
ROUMASPORT SRL1.288.970.53760.138.0891.341
H&M HENNES & MAURITZ SRL976.758.80832.511.278923
PEEK & CLOPPENBURG SRL538.330.69091.628.427406
C&A MODA RETAIL SRL523.806.21036.910.025310
NYER ROMANIA SRL518.596.477121.826.295572
KIK TEXTILIEN UND NON-FOOD S.R.L.251.516.313-18.228.654574
TAKKO FASHION INTERNATIONAL SRL188.210.12912.855.974363

Sursă: Termene.ro

Cei care vor reuși să se adapteze noului model de comerț, neapărat atât fizic cât și online, și vor reuși să păstreze o legătură personală cu clientela mai au șanse de a-și continua afacerea. Restul vor fi măturați de concurența neloială a magazinelor chinezești și turcești, caimacul rămânînd însă centrelor comerciale cu branduri internaționale.