Suntem de acord că, în contextul epidemiologic actual, se impune conformarea la măsurile de protecție sanitară printr-o atitudine precaută, preventivă, responsabilă, care să permită autorităților continuarea măsurilor pentru redeschiderea altor tipuri de activități. În acest sens, în privința prelungirii stării de alertă, Partidul Mișcarea Populară solicită Guvernului României includerea în rândul reglementărilor normative a următoarelor prevederi.
1. Activitatea cultelor religioase, inclusiv slujbele cu caracter privat, poate fi desfăşurată în spații închise numai cu participarea persoanelor aflate la distanţă de minimum 1,5 metri una faţă de cealaltă, în limitele permise de configurația spațiului respectiv, precum şi cu purtarea măştii de protecţie.
Credincioșii, adică aceleași persoane care merg la locul de muncă, supermarket, parc sau plajă în condiții minimale de distanțare socială și purtare a măștii de protecție, au fost puși sub oprobriul public și au devenit vinovați ab initio de intensificarea răspândirii Covid-19. Este o situație care poate naște pe termen mediu și lung tot felul de frustrări fundamentaliste de care societatea românească nu are nevoie.
Mai mult, există solicitări oficiale care ne-au fost transmise din partea cultelor religioase recunoscute oficial în România, potrivit prevederilor Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă.
De exemplu, printr-un comunicat, Patriarhia Română solicită:
„Patriarhia Română consideră că revenirea grabnică la oficierea slujbelor religioase și în interiorul lăcașurilor de cult (cu respectarea subînțeleasă a regulilor de distanțare fizică și de igienizare a spațiilor liturgice stabilite de autoritățile competente) este deja deplin justificată și adecvată actualei realități sociale românești. În acest sens au fost făcute, inclusiv recent, firești și consistente demersuri către autorități, însoțite de speranța intensă a unui răspuns realist și înțelept.”
Cultul Creștin Penticostal „Biserica lui Dumnezeu Apostolică” din România, printr-o scrisoare, solicită de asemenea:
„Odată cu anunțarea măsurilor de relaxare, credincioșii au așteptat să se poată aduna în casele lor de rugăciune, așa cum s-a întâmplat și în alte țări din Uniunea Europeană, mult mai afectate decât țara noastră, care totuși au redeschis bisericile. Considerăm un lucru bun că unele biserici își pot desfășura slujbele în aer liber, în curțile lor, dar menționăm că nu toate bisericile noastre au această posibilitate, unele neavând la dispoziție un asemenea spațiu, mai ales cele de la orașe. Marea problemă a slujbelor în aer liber este vremea nefavorabilă, care uneori ne obligă să întrerupem slujbele și poate fi un pericol real de îmbolnăvire.”
Considerăm că este necesar iar Guvernul și Parlamentul trebuie să răspundă la aceste solicitări. În acest sens, observăm că nu există studii care să demonstreze că un spațiu închis, respectiv lăcașul de cult, este mai periculos din punct de vedere epidemiologic decât alte spații închise, precum magazinele din mall-uri sau metroul, dacă se respectă aceleași condiții privind distanțarea socială și purtarea măștii de protecție.
Vă facem cunoscut că în Germania (30 aprilie), Franța (18 mai) și SUA (29 mai) controlul constituțional a reamintit guvernelor faptul că limitarea activităților religioase trebuie făcută proporțional cu scopul și rigoarea restricțiilor generale. Chiar și pe timpul stării de urgență sau alertă, statul trebuie să reglementeze în interiorul unui cadru juridico-politic democratic, în consonanță cu exigențele și practicile internaționale, predictibil și nediscriminatoriu.
2. Transparență în achizițiile publice este necesară asigurarea transparenței prin publicarea acestor achiziții directe pe site-urile instituțiilor administrației publice sub sancțiune contravențională.
În starea de urgență, autoritățile au primit undă verde să facă achiziții publice directe pentru a preveni și combate pandemia, fără a mai ține cont de limitele legale din domeniul achizițiilor publice și fără a prevedea condiții de transparență. Există foarte multe autorități care au făcut achiziții directe în temeiul decretelor prezidențiale iar Curtea de Conturi nu este obligată și nici nu are capacitatea de a verifica toate aceste achiziții directe. Considerăm inadmisibilă o atare situație!
3. Activitatea instituțiilor de cultură, inclusiv organizatori de drept privat, poate fi desfășurată în spații închise sub forma evenimentelor culturale publice, numai cu participarea persoanelor aflate la distanță de minimum 1,5 metri una față de cealaltă, în limitele permise de configurația spațiului respectiv, precum și cu purtarea măștii de protecție.
Nu există studii care să demonstreze că un spațiu închis precum teatrul este mai periculos din punct de vedere epidemiologic decât alte spații închise, precum magazinele din malluri sau metroul, dacă se respectă aceleași condiții privind distanțarea socială și purtarea măștii de protecție.
4. „Consumul produselor alimentare şi băuturilor alcoolice și nealcoolice în spațiile comune de servire a mesei din restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, cafenele sau alte localuri publice poate fi desfășurat în spații închise numai cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 4 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite”.
Lipsa reglementării va reprezenta o piatră de moară și poate fi fatală pentru firmele din domeniul HORECA din România, fapt cu atât mai grav cu cât încurajează turismul extern către țările vecine (Bulgaria și Grecia) care au permis deja consumul produselor alimentare și al băuturilor alcoolice sau nealcoolice în spațiile comune de servire a mesei.
Acestea sunt propunerile PMP pentru a reglementa starea de alertă. În situația în care nu vor fi asumate de Guvernul României, vom formula amendamente în acest sens, atunci când actul normativ va fi transmis spre dezbatere Parlamentului României.