În 2023, 1,78 milioane de cazuri de daune au fost identificate pe carVertical, în creștere față de 1,4 milioane de cazuri în anul precedent. Valoarea cea mai mare a pagubelor aparține unui Lamborghini Huracan, a cărui reparație s-a ridicat la 250.000 de euro.
Daunele totale suferite de vehicule care au fost incluse în studiu au depășit 4,4 miliarde de euro. În 2022, acest număr a fost de 5,1 miliarde de euro.
BMW este marca cel mai des avariată de pe platformă, 48,4% din totalul mașinilor sub acest brand având înregistrări de daune. Audi (43,9%), Skoda (43,7%), Dacia (43,5%) și Lexus (42,4%) nu sunt foarte mult în urmă. În medie, 39,3% dintre toate vehiculele rulate care au fost verificate pe platforma carVertical au fost avariate la un moment dat, ceea ce sugerează că șansele de a cumpăra o mașină cu un istoric îndoielnic sunt destul de mari.
Mașinile germane premium atrag cel mai mult hoții
Anul trecut au fost depistate multe vehicule furate pe carVertical. Cu toate acestea, numărul real de furturi poate fi chiar de o sută de ori mai mare la nivel european, deoarece mașinile furate ajung rareori la vânzare pe piața vehiculelor rulate. De cele mai multe ori, sunt dezmembrate și piesele sunt ulterior vândute pe piața neagră.
Mașinile BMW sunt cele mai căutate de către hoți, având în vedere că 17,7% dintre toate vehiculele descoperite pe platformă ca fiind furate au aparținut acestui producător german. Modelele Mercedes-Benz (15,3%) și Audi (12%) atrag și ele răufăcătorii, ceea ce sugerează că proprietarii de vehicule premium ar trebui să fie precauți. Ford (6,1%) și Volkswagen (5,4%) prind și ele top 5.
Majoritatea mașinilor furate au fost fabricate între 2016 și 2019, deoarece vehiculele vechi de 5-7 ani sunt foarte dorite pe piața de mașini second hand. Majoritatea mașinilor furate au fost produse în 2016 – 12,4%.
Fiecare a 13-a mașină a avut kilometrajul dat înapoi
Dintre toate vehiculele verificate pe carVertical în 2023, 7,5% au avut kilometrajul dat înapoi. Aceasta înseamnă că 1 din 13 mașini de pe piață a avut kilometrajul modificat, cumpărătorii plătind în exces pentru astfel de vehicule. În total, pe platformă au fost înregistrate 7,7 miliarde de kilometri dați înapoi, o ușoară creștere față de 7,4 miliarde în anul precedent.
Odometrul cel mai puternic modificat din 2023 îi aparține unui Volvo V70 – kilometrajul său a fost dat înapoi cu 450.000 de kilometri. Cu toate acestea, nimeni nu poate învinge deținătorul recordului absolut, o Toyota Rav 4 care avea 993.000 de km scoși de pe odometru.
Anumite mărci de mașini sunt mai predispuse la a le fi fraudat kilometrajul. 14,3% dintre toate mașinile Opel verificate pe platforma carVertical avuseseră kilometrajul dat înapoi, subliniind importanța verificării istoricului la cumpărarea unei mașini second-hand. Opel este urmat de Jeep (12,8%), Land Rover (11,4%), Lexus (10,8%) și Porsche (10,5%).
Modificarea frauduloasă a kilometrajului este mai frecventă în rândul mașinilor mai vechi. 13,8% dintre toate mașinile fabricate în 1995 aveau kilometraj manipulat, făcând vehiculele produse în acest an să aibă cel mai înalt grad de risc din acest punct de vedere. Fraudarea kilometrajului este o practică comună și în rândul mașinilor fabricate între 2012 și 2016, unde cotele sunt de aproximativ 11%. Odometrele mașinilor mai noi pot fi accesate prin instrumente speciale de diagnosticare și nu necesită intervenție mecanică pentru a fi modificate.
Volkswagen Golf a fost mașina cea mai verificată în 2023
Când vine vorba de vehiculele preferate de către utilizatorii platformei, BMW ocupă locul 1 cu o cotă de 14,7%, ceea ce înseamnă că 1 din 7 mașini verificate pe carVertical a fost fabricată de acest producător. Volkswagen (14,3%), Audi (11,9%), Mercedes-Benz (8,4%) și Ford (5%) au fost și ele mărci populare.
Modelul cel mai des verificat pe carVertical în 2023 a fost Volkswagen Golf (responsabil pentru 4,91% dintre toate verificările istorice de pe platformă). BMW Seria 3 (4,89%), Volkswagen Passat (3,8%), BMW Seria 5 (3,7%) și Audi A4 (3,5%) au fost, de asemenea, modele popolare printre cumpărătorii de mașini second hand.
În timp ce șoferii au preferințe diferite de culoare a caroseriei, negru (29,6%), gri (26,6%) și alb (18,8%) au dominat piața. Ponderea culorilor extravagante precum verde, violet sau galben depășește rar 1%.
Studiul a analizat informații din 26 de țări diferite: Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, Spania, Italia, Belgia, Ungaria, România, Lituania, Letonia, Estonia, Slovacia, Slovenia, Croația, Ucraina, Cehia, Polonia, Bulgaria, Serbia , Suedia, Elveția, Danemarca, Finlanda, Australia și Mexic. Toate statisticile se bazează pe datele agregate ale companiei.