Regimul sancțiunilor aplicabile pentru nerespectarea obligațiilor de raportare aferente sistemului RO e-Transport a fost modificat începând cu 21 noiembrie 2024, astfel încât să existe o corelare între severitatea sancțiunilor și frecvența abaterilor, reiese dintr-o analiză realizată de specialiștii Deloitte România, Alexandru Stanciu, Director și Monica Zapiș, Manager, Impozitare Indirectă.
Principala noutate, introdusă de Guvern prin Ordonanța de Urgență nr. 129/2024 (OUG 129), constă în aplicarea graduală a sancțiunilor în funcție de numărul contravențiilor săvârșite de un contribuabil într-un termen de 12 luni, notează specialiștii.
Mediul de afaceri a atras atenția asupra disproporționalității sancțiunilor aplicate prin e-Transport
Potivit celor doi specialiști, decizia autorităților are la bază numeroasele solicitări primite de la mediul de afaceri, care au evidențiat dificultățile tehnice și de conformare întâmpinate în procesul de implementare a noilor reglementări, principala preocupare a oamenilor de afaceri fiind legată de disproporționalitatea sancțiunilor aplicate pentru nerespectarea obligațiilor de raportare, inclusiv măsura severă a confiscării în proporție de 100% a contravalorii bunurilor nedeclarate, de la prima abatere.
În acest context, mediul de afaceri a pledat pentru aplicarea unor penalități mai echilibrate, se precizează în analiza Deloitte.
Modificări introduse de noua ordonanță
Noua reglementare vizează contravențiile pentru încălcarea anumitor obligații și prevede că, începând cu 21 noiembrie 2024, sancțiunile se vor aplica gradual, în funcție de erorile de raportare ale contribuabilului pe parcursul a 12 luni. Iată principalele modificări aduse de actul normativ.
Aplicarea graduală a sancțiunilor – la prima abatere, sancțiunea nu mai include confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate, la a doua abatere, se confiscă doar 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate, la a treia abatere, se confiscă 50% din această sumă, iar de la a patra abatere, se confiscă 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
Amenda, în schimb, rămâne aceeași în toate cazurile: de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau de la 20.000 de lei la 100.000 de lei pentru persoanele juridice.
Datele despre transport pot fi modificate – Totodată, o altă modificare de impact adusă de noua ordonanță permite operatorilor economici să modifice datele despre bunurile transportate (denumire, caracteristici, cantități și valoare) după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT (codul unic generat de sistemul RO e-Transport), până la data de 25 a lunii următoare finalizării transportului.
Pe de altă parte, se menține excepția aplicării sancțiunii complementare de confiscare valorică a bunurilor pentru cazurile în care verificarea are loc ulterior încheierii transportului de bunuri (nu pe traseu), dacă tranzacțiile respective au fost înregistrate corect în contabilitatea și în documentele justificative ale contribuabililor (chiar dacă transportul nu a fost înregistrat în RO e-Transport).
Sancțiuni amânate până la 31 martie – o altă modificare vizează sancțiunile pentru neconformarea privind transferul datelor de poziționare a vehiculelor în sistemul RO e-Transport, ce vor fi suspendate până pe 31 martie 2025.