Familiile numeroase aveau o problemă relativ complicată în urmă cu 30 de ani când în afară de două microbuze derivate din mașinile de transport marfă (ne referim la Volkswagen Type 2 și Fiat Multipla) nu prea exista mijloc de transport pentru tata, mama și întreaga puzderie de copii + eventual bunica și cățelul. Chiar și cele două modele mai sus-amintite erau concepute într-un alt spirit și nu aveau neapărat legătură cu nișa de piață a familiștilor puși pe drumuri lungi.
Acesta fiind cadrul general, ajungem în 1979 când compania Matra din India vine cu o propunere de autoturism lungit și înălțat, cu caroserie tip monovolum și cu posibilitatea de a amplasa 5 sau 7 scaune independente în interior. Conceptul nu a fost agreat nici de Peugeot, nici de Citroen, în schimb unul dintre directorii Renault a remarcat în cadrul unui salon auto ideea și a pus lucrurile în mișcare. După doar doi ani de la primul contact cu monovolumul, adică în 1984 era lansată pe piață prima generație a lui Renault Espace care putea fi echipat cu două sau trei rânduri de scaune și primul rând, cel de la volan și cel din dreapta sa, putând fi pivotate pentru momentele de staționare.
30 de ani mai târziu vorbim despre Renault Espace ca fiind inițiatorul unei nișe extrem de populate cu oferte și cu o desfacere de multe milioane de unități/an la nivel mondial.
Espace a evoluat, acum este la a patra generație (lansată în 2003) și se pregătește de înlocuire. Nu mai este nici primul la volumul de vânzări, nici cel mai bun din acest segment, dar rămâne un jucător important și una dintre cele mai bune trei oferte de pe piață. Și pentru că am axat acest articol pe producătorul francez, trebuie să dăm Cezarului ce e al său: Renault a fost și este un deschizător de drumuri, a fost și este un inovator, un inventator și un jucător important pe piața auto. Așteptăm lucruri interesante și de acum încolo.
Cristian TEODORESCU