Începând din anul 2012 târgumureşenii sunt obligaţi să plătească pe lângă impozit, taxa de habitat şi cea de salubritate şi o taxă pentru curăţenia de primăvară-toamnă. Noua taxă a fost impusă în urma adoptării în anul 2011 a unei Hotărâri de Consiliu Local, iar de atunci a stârnit multe controverse. Aceasta deoarece taxa de curățenie este mai mare decât cea de salubritate; în plus, taxa este uniformă deși nu toți tîrgumureșenii produc aceeași cantitate de deșeuri primăvara și toamna.
N-aduce anul ce aduce sezonul
„Taxa de salubrizare stabilită pe anul 2012 , conform H.C.L. 384/30.11.2011 privind aprobarea unor taxe speciale pe anul 2012 a fost de 11 lei/an/locuință. Suma încasată pe anul fiscal 2012 a fost în sumă de 541.893 lei.
Taxa de curățenie primăvară-toamnă stabilită pe anul 2012, conform H.C.L. nr. 386/30.11.2011 privind aprobarea nivelelor taxelor speciale pe anul 2012, administrate prin Serviciul Public – Administrația Domeniului Public a fost 16 lei/an/locuință. Suma încasată pe anul fiscal 2012 a fost în sumă de 811.931 de lei”, ne-a informat ec. Kiss Imola, director economic al Primăriei Tîrgu-Mureș.
Din cele citate mai sus, se observă cu ușurință că Taxa de salubrizare, prin care municipiul Tîrgu-Mureș este păstrat curat de-a lungul întregului an este mult mai mică decât taxa de curățenie primăvară-toamnă. Desigur, și sumele anuale încasate sunt considerabil mai mari în privința taxei de curățenie.
Tocmai aici, unii cetățeni din municipiu ne-au sesizat că este o mare problemă. De ce pentru curățenia de primăvară-toamnă, care are loc doar de două ori pe an se plătește mai mult decât pentru adunarea gunoiului de-a lungul întregului an? Este o întrebare la care nu am putut găsi un răspuns în cadrul Primăriei, decât următorul: „așa este și în alte orașe”…
Unde merg banii?
Totuși de la Primărie am aflat că firma care se ocupă de curățenia primăvară-toamnă este tot Salubriserv, societate care se ocupă și de salubrizare. Primăria încasează ambele taxe, iar apoi plătește Salubriserv pentru serviciile de curățare a orașului. Mai mult, ec. Kiss Imola ne-a informat că cele două taxe nu sunt suficiente pentru a plăti datoriile Primăriei către Salubriserv, municipalitatea fiind nevoită să mai aloce în acest sens și alți bani din bugetul propriu. „Sumele încasate din aceste taxe (taxa de salubrizare și taxa de curățenie primăvară-toamnă n.r.) revin în întregime Primăriei municipiului Tîrgu-Mureș. Fondul constituit din aceste taxe se folosește în vederea achitării contravalorii prestațiilor efectuate de către S.C. Salubriserv S.A. Tîrgu-Mureș pe baza contractelor de prestări de servicii încheiate”, a declarat ec. Kiss Imola.
Toți pentru unii…
O altă ciudățenie a taxei de curățenie este că nu este diferențiată în funcție de mărimea proprietății cetățenilor din Tîrgu-Mureș. De fapt, taxa se referă la deșeurile strânse de pe proprietate fiecăruia sau din jurul blocurilor: „Rugăm proprietarii gospodăriilor individuale şi asociaţiile de proprietari să-şi cureţe imobilele, terenurile şi spaţiile verzi aferente pe care le deţin (prin greblare), excepţie făcând tăierile şi corecţiile de arbori, arbuşti, gard viu şi să depună deşeurile rezultate la marginea trotuarelor (sub formă de grămezi), cu o zi înainte de programul comunicat. Deşeurile vor fi transportate de către echipele de lucru în ziua în care este programată strada respectivă”, s-a arătat în comunicatele transmise de Primărie prin intermediul presei de fiecare dată când s-a realizat curățenia de primăvară sau toamnă.
Astfel, logic ar fi ca proprietarii care dețin terenuri mai mari să plătească mai mult, în orice caz mai mult decât tîrgumureșenii care locuiesc în blocuri. Dar acest lucru nu se face: „Taxa de salubrizare, respectiv taxa de curățenie primăvară-toamnă nu se plătește în mod diferențiat, ci este stabilită în suma fixă lei/an/locuință aflate în proprietatea contribuabililor persoane fizice”, ne-a informat Directorul Economic al Primăriei Tîrgu-Mureș.
Concluzia este că toți tîrgumureșenii plătesc aceeași sumă deși unele persoane produc mult mai multe deșeuri.
Motivul
Anul trecut, reprezentanţii Primăriei Tîrgu-Mureş au motivat această taxă prin faptul că cetățenii nu respectă programul municipalităţii privind ridicarea deşeurilor rezultate în urma curăţeniei generale de primăvară şi toamnă. Deşeurile trebuie depuse la marginea trotuarelor cu o zi înainte de programul comunicat de Primărie. Doar că târgumureşenii nu respectă întru-totul programul afişat atât la asociaţie, blocuri, cât şi în presa locală şi depun deşeurile unde şi când doresc ei. Iar transportul suplimentar presupune noi costuri. Astfel, Primăria, pentru a-și recupera banii, a instituit noua taxă de curățenie.
Totuși, aici putem sesiza o nouă incorectitudine: de ce toți tîrgumureșenii sunt penalizați printr-o taxă pentru faptul că unii dintre ei nu respectă programul de curățenie? Poate o atitudine mai corectă ar fi aplicarea unor amenzi proprietarilor care nu se conformează programului afișat de Primărie. Mai mult, domnul Vasile P., tîrgumureșean care locuiește în cartierul Unirii, ne-a atras atenția asupra unui alt aspect care evidențiază încă o dată „ciudățenia” acestei taxe: „Eu nu înțeleg de ce trebuie să plătesc pentru această taxă. E adevărat, eu am casă și curte, dar aceasta nu înseamnă că eu trebuie să fac neapărat curățenie în perioada în care primăria îmi ordonă. Poate specificul casei mele îmi impune să fac o curățenie mai mare în timpul verii sau a iernii. Atunci de ce să plătesc o taxă de curățenie pentru primăvară sau toamnă, când eu produc mai multe deșeuri vara sau iarna?”
Se poate și altfel…
Făcând o căutare pe google, am aflat că există orașe în care pentru curățenia de primăvara-toamnă nu se plătește suplimentar. Spre exemplificare, cităm un fragment dintr-un articol publicat anul trecut pe www.tribuna.ro: „În perioada 1 – 29 octombrie, EcoSal Mediaş desfăşoară în municipiul Mediaş campania „Curăţenia de toamnă”. Aceasta se va desfăşura pe o perioadă de 4 săptămâni, timp în care societatea de salubritate va ridica deşeurile vegetale (crengi, frunze, iarbă,) şi cele voluminoase (obiecte de mobilier, ferestre, uşi) săptămânal, atât de la gospodăriile la case, cât şi de la punctele de colectare din cartierele cu blocuri. În aceste 4 săptămâni deşeurile amintite mai sus se vor colecta cu titlu gratuit. Altfel, aceste deşeuri se colectează doar o dată pe lună, gratuit, conform datei stabilită în calendarul EcoSal, distribuit la sfârşitul anului trecut fiecărei gospodării”.
Vasile Dancea