Șanse să ”prindă” finanțare prin programul european SAFE au doar secțiunile din captul estic al autostrăzii A8, adică Moțca-Târgu-Frumos și Târgu-Frumos-Lețcani, e de părere Cătălin Urtoi, fost consilier al ministrului Transporturilor și membru în Consiliul de Administrație al CNIR.
„Puțin peste 4 miliarde de euro din cele 16,68 miliarde euro din SAFE vor merge către finanțarea infrastructurii rutiere”, a declarat ieri prim-ministrul Ilie Bolojan. Acest lucru e posibil întrucât, finanțarea infrastructurii de transport e considerată ca fiind necesară în contextul mai amplu al investițiilor europene în apărarea comună, cărora li se adresează programul SAFE.
Existau speranțe că prin acest program ar fi putut fi finanțat măcar jumătate din traseul A8, dacă nu mai mult. Din păcate, alocarea pentru România prin SAFE nu permite mai mult, ne-a explicat Cătălin Urtoi. Restul de până la 16,68 miliarde de euro va trebui folosiți pentru investiții directe în apărare (achiziție și producție de armament și tehnică de luptă, pregătire specifică etc). Informații mai detaliate despre unde vor fi investiți banii din fondurile SAFE nu pot fi făcute publice, multe dintre ele având caracter secret.
”În aceste condiții, tronsonul Lețcani-Ungheni (A8) care reprezintă centura de nord a Iașului la profil de autostradă și care va face legătura cu podul de la Ungheni (în construcție), aeroportul Iași și viitorul Spital Regional de Urgențe (în construcție), mai așteaptă până la găsirea unor alte surse de finanțare.
E clar că în lista care va fi prezentată CSAT-ului și apoi Comisiei Europene (termenul limită e 29 noiembrie – n.a.) pentru finanțare prin SAFE vor fi prinse:
1. Tronsonul Pașcani-Siret (autostrada Moldovei A7)
2. Tronsonul Moțca-Leţcani (autostrada Unirii A8)
Oricum, e mult mai bine decât nimic! Așteptăm și soluții pentru deblocarea sectorului montan, dar și pentru finanțarea lucrărilor pe Târgu Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Moțca de pe A8”, a declarat Cătălin Urtoi.
Deocamdată, pe autostrada A8 se lucrează serios doar pe lotul Târgu-Mureș-Miercurea Nirajului (24,4 km). Constructorul turc Nurol Insaat a semnat contractul de proiectare și execuție în februarie 2024. Termenele contractuale au fost 6 luni proiectarea, respectiv 24 de luni execuția. Finanțarea a fost asigurată prin PNRR, dar e greu de crezut că antreprenorul poate recupera întârzierile cu documentația despre care Punctul a scris și care, în general, nu-i sunt imputabile. Termenul de finalizare a lucrărilor ar fi august 2026, cel la care se încheie PNRR. Dacă Nurol Insaat reușește să finalizeze lucrările până atunci, ar fi o minune și o mare bilă albă pentru constructor.
Dacă nu… încă nu se știe de unde vor fi finanțate lucrările care nu vor mai putea fi decontate prin PNRR. Costul total al lucrărilor la acest lot e de 2,46 miliarde de lei, la care se adaugă TVA.
Sorin Simion