Nici nu s-a uscat bine cerneala pe contractul de management al noii conduceri de la Aeroportul Transilvania Tîrgu-Mureș, că din nou există zvonuri de schimbări.
În luna mai, la finalul mandatului de președinte de Consiliu Județean (CJ) al doamnei Lokodi, grupul PD-L reușise să negocieze mandatul de director al lui Mihail Poruțiu, dar a venit schimbarea conducerii CJ, majoritatea decidentă a rămas aceeași (UDMR, PNL și PSD), însă președintele era de acum liberal, respectiv Ciprian Dobre. Astfel, au început să apară și zvonurile unei posibile schimbări, care pare pe zi ce trece tot mai realizabilă, dacă negocierile politice se vor finaliza între USL și UDMR.
Situația în momentul de față…
…nu e prea roz pentru conducerea de la Aeroport, dar nici pentru negocierile politice. Acum, managerul este democrat-liberalul Mihail Poruțiu, secondat de Peti András de la UDMR.
Actuala echipă avea obligația să vină cu un plan de administrare al Aeroportului, care să fie supus dezbaterii și apoi la vot în plenul CJ. Mihail Poruțiu spune că acesta a fost depus la CJ încă de la finalul lunii august: „Planul de administrare este depus la CJ din data de 29 august. În mod normal pașii legali sunt: analiza de către executivul CJ a planului, solicitarea de eventuale revizuiri dacă e necesar, după care planul revizuit reintră în CJ. Dacă planul revizuit se adoptă de către CJ, atunci continuăm mandatul conform contractului, iar dacă nu se aprobă, Consiliul de Administrație (CA) este considerat demis, iar CJ procedează la numirea unui nou Consiliu nu mai târziu de 60 de zile de la data respingerii planului de administrare. CJ a cerut revizuirea, deși poziția consilierilor era că doresc și ei să facă completări la material. Eu nu cred că poate fi adoptată o hotărâre privind planul de administrare până când nu-și exprimă un punct de vedere și CJ”. Oricum ar fi, pe lege, s-a făcut un prim pas care poate duce la demiterea conducerii Aeroportului. Acea cerere de revizuire a fost adoptată de plenul CJ printr-un proiect promovat în regim de urgență, fără să treacă prin comisiile de specialitate. Asta a făcut ca grupul consilierilor PD-L să ceară amânarea, propunere care însă a căzut la vot, iar proiectul în cele din urmă a fost adoptat.
Ce spune legea?
Modul de adoptare a planului de administrare este prevăzut de OUG 109 din 2011, care la articolul 13 prevede următoarele: „Autoritatea publică tutelară (n. red. CJ în cazul de față) poate cere completarea sau revizuirea planului de administrare, dacă acesta nu prevede măsurile pentru realizarea obiectivelor cuprinse în contractul de mandat și nu cuprinde rezultatele prognozate care să asigure evaluarea indicatorilor de performanță stabiliți în contract. Dacă planul de administrare revizuit nu este aprobat de autoritatea publică tutelară, aceasta va proceda de îndată, dar nu mai târziu de 60 de zile, la numirea unui nou Consiliu de administrație, cu respectarea dispozițiilor art. 5-7. Mandatul administratorilor al căror plan de administrare revizuit nu a fost aprobat încetează de drept la data numirii noilor administratori”.
La ședința CJ de joia trecută, consilierii au adoptat deja acea hotărâre prin care se cere revizuirea planului de administrare, iar CA de la Aeroport are ca termen următoarea ședință ordinară a CJ de la finalul lunii octombrie ca să opereze modificările cerute. Dacă atunci consilierii îl vor respinge, mandatul actualei conduceri s-a încheiat.
Ce spune președintele CJ?
Ciprian Dobre a refuzat însă să vorbească despre eventualitatea schimbării actualei conduceri. El spune că a cerut revizuirea, iar acum așteaptă să primească documentul refăcut: „În CJ aceste lucruri se făceau prin dispoziția președintelui. Eu am preferat să intru cu acest lucru în plen și împreună cu consilierii să hotărâm. Consider că aici nu este glumă. Aeroportul este poate una din cele mai importante instituții subordonate CJ și cred că avem nevoie de o evaluare realistă și de o dezbatere serioasă pe această temă. Chestiunea ridicată de consilierii PD-L este una strict politicianistă și cred că va depune planul revizuit CA-ul, iar cerința mea imperativă este ca materialul să treacă pe la comisii. Nu cred că putem discuta despre chestiuni care nu au fost încă hotărâte de CJ. Nu mă pot substitui și nu vreau să mă substitui unei alte hotărâri a CJ. O altă hotărâre implică o altă voință. Deocamdată ceea ce trebuie să facă CA este să vină cu planul revizuit”.
Scenariile…
…legate de schimbarea actualei conduceri au un singur numitor comun: UDMR. Orice schimbare are nevoie și de votul consilierilor maghiari, întrucât UDMR cu PD-L ar putea constitui o majoritate care să respingă la vot orice inițiativă de schimbare. În plus, pentru ca actuala conducere (în care adjunctul de la aeroport este de la UDMR) să fie demisă, UDMR trebuie să primească cel puțin tot această funcție înapoi. Se pare că PNL și Ciprian Dobre și-ar dori conducerea aeroportului, adică mandatul de manager, însă e aproape sigur că negocierile sunt departe de finalizare. Situația se complică și mai tare din cauza apropierii alegerilor, așa că schimbarea echipei de conducere de la aeroport s-ar putea să fie în cele din urmă amânată până la începutul anului viitor, când se va prefigura și noua majoritate politică din Parlament.
Cătălin Hegheș