Laurenţiu Duică, partner & head of industrial agency în cadrul companiei de consultanţă Colliers International, spune că stocurile de alimente din marile depozite ale României sunt ridicate în acest moment şi suficiente pentru a traversa cererea mare din această perioadă, determinată de criza coronavirusului.
„În România nu există probleme cu stocurile de mărfuri în acest timp deoarece retailerii de food au depozite logistice foarte mari, care pot găzdui milioane de tone de produse alimentare“, a spus Laurenţiu Duică.
El a subliniat că printre avantajele României se numără şi prezenţa mai multor unităţi de producţie din industria alimentară, care au mărit producţia pentru a face faţă cererii. „Datorită structurii produselor alimentare şi faptului că românii au investit în ultimii 30 de ani foarte mulţi bani în industria alimentară, alături de amprenta veche lăsată de lipsurile din comunism, s-a facilitat dezvoltarea mare a multor producţii, de unde şi riscul mai mic în această perioadă. Dincolo de Fox, Cris-Tim, Agricola, Transavia, avem şi Scandia sau Orkla cu mai multe linii de producţie de conserve“, a spus Laurenţiu Duică.
De partea cealaltă, vom observa lipsa produselor din China, însă China a reînceput producţia, deci şi această etapă va fi depăşită în curând. Problemele din transporturi cauzate de restricţiile din cauza coronavirusului vor determina tot mai multe companii să mizeze pe unităţi locale de producţie, în defavoarea unora mari, regionale. Pe acest fond, România poate atrage mai multe investiţii.
„Pe termen lung, această criză va fi benefică pentru România şi vom vedea din ce în ce mai multe companii care vor dori să producă local, pentru că avem şi forţă de muncă, şi locaţie ideală pentru a livra în Europa. Aşa cum am prezis acum cinci ani, viitorul pieţei de industrial şi logistică în România este bun şi prezic şi un viitor bun pentru producţii. Avem deja discuţii şi tatonări deocamdată pe această temă“, a subliniat Laurenţiu Duică.
În 2019, în România au fost livrate spaţii noi cu o suprafaţă de peste 400.000 de metri pătraţi, reprezentând 1 din fiecare 11 metri pătraţi din stocul industrial şi logistic existent. Capitala a bifat peste 62% sau aproximativ 284.000 de metri pătraţi, potrivit datelor Colliers International, care arată că încă jumatate de milion de metri pătraţi vor fi livraţi în 2020, cu posibilitatea ca această prognoză să se dovedească mai redusă decât realitatea la final de an. Anul trecut, cea mai mare parte a cererii a venit din industria auto, cu aproximativ 141.000 de metri pătraţi, urmată de retail. Cel mai important proiect de anul trecut a fost cel al grupului Pirelli, care şi-a extins capacităţile logistice de la Slatina cu 62.000 de metri pătraţi. În ceea ce priveşte zona de retail, o tendinţă importantă este interesul tot mai mare al jucătorilor din domeniul comerţului online de a-şi îmbunătăţi logistica pentru a accelera livrările către cumpărători, ceea ce creşte şi potenţialul dezvoltarii unor unităţi logistice de tip „last mile“ (unităţi destinate ultimelor etape din procesul de distribuţie către clienţii finali).
De altfel, Bucureştiul – în special zonele de nord şi de vest ale oraşului, care asigură conexiuni bune cu şoseaua de centură şi cu autostrăzile – şi Slatina au atras anul trecut cea mai mare parte a cererii de spaţii industriale şi de logistică, urmate de Timişoara şi Sibiu. În general, dezvoltările sunt concentrate în apropierea Coridorului IV de Transport Pan-European.
ZF