O anchetă de presă realizată de jurnalistul danez Kasper Vilsmark, în regia lui Tom Heinemann, despre exploatarea pădurilor din România de către companii străine a fost distinsă cu premiul special al juriului ediţiei a XXII-a a Festivalului Internaţional de Film şi Televiziune SIMFEST de la Târgu Mureş.
„Regizorul Tom Heinemann şi jurnalistul Kasper Vilsmark, din Danemarca, au venit în România pe urmele unei companii străine, pentru a ancheta modul în care aceasta exploatează pădurile din ţara noastră. Rezultatul este o anchetă cu o concluzie tristă pentru noi: pădurile dispar, iar sloganul exploatării durabile rămâne o formă fără fond. Comportamentul colonial al companiei este evidenţiat cu tristeţe de jurnaliştii danezi”, a arătat, duminică, juriul SIMFEST.
* Premiul pentru categoria Investigaţii de televiziune a fost acordat producţiei ‘Masacrul fantomelor’, din Cehia.
„Timp de o oră şi 10 minute, autorii investighează felul în care deţinuţii din Rusia sunt utilizaţi în războiul din Ucraina. Acestora li se vântură în faţa ochilor şansa de a scăpa de condamnare, dacă acceptă să lupte în acest război. Evident că puţini au şansa să scape. Filmul ilustrează o tragedie care se petrece în apropiere de graniţele României”, precizează organizatorii SIMFEST, într-un comunicat de presă.
* La categoria Animaţie au fost acordate două menţiuni, prima filmului „Dobrina”, din Germania, în care autorul oferă „un clasic mesaj de dragoste, care a reţinut atenţia juriului”, pe fondul unei naraţiuni muzicale şi a unei animaţii care urmăreşte muzica.
A doua menţiune la categoria Animaţie a fost acordă producţiei „Inna”, din Canada, autor Dragoş Bădiţă, juriul fiind impresionat de tehnica de animaţie foarte realistă.
* Categoria Film turistic a avut drept câştigător documentarul „În căutarea castelului Dracula”, realizat de Corneliu Ţepeluş.
„Autorul reuşeşte să ne ofere o producţie remarcabilă, adoptând o structură modernă de documentar, care poate fi întâlnită pe orice canal specializat, cum ar fi National Geographic sau Discovery. Filmul este plin de informaţie, echilibrat în abordare şi în limba engleză, ceea ce îl face difuzabil cu mare succes pe orice mare reţea de televiziune”, arată sursa citată.
* La categoria Lung metraj de ficţiune, trofeul a fost acordat producţiei „Hoţul de biciclete”, din India.
„Filmul este axat pe o temă profundă, existenţa castelor în India şi puterea absolută a castelor superioare asupra castelor considerate inferioare. Unui tânăr dintr-o castă inferioară i se reţine bicicleta sub pretextul unei greşeli. Este un exemplu clasic de abuz, în numele păstrării tradiţiei”, se menţionează în comunicatul de presă.
La aceeaşi categorie, juriul a mai acordat o menţiune producţiei „Doll”, din Rusia.
* La categoria scurt metraj de ficţiune, juriul a acordat premiul producţiei „De ce te-ai întors în fiecare vară?”, din Spania, care spune povestea unei tinere studente care a fost abuzată în adolescenţă de unchiul său.
„După cinci ani, se va întoarce în sat şi va scrie o carte despre trauma suferită, împotriva opoziţiei familiei, care dorea să menţină povestea departe de ochii publicului”, mai precizează documentul menţionat.
La categoria scurt metraj de ficţiune, juriul a acordat şi o menţiune producţiei „An illusion”, din China: „Regizorul acestei producţii ne prezintă istoria unei dansatoare, a unei fetiţe care îşi dorea cu ardoare să fie recunoscută ca atare. Filmarea este dinamică, camera o urmăreşte pe dansatoare la repetiţii, până la spectacolul care o va aduce în faţa unui public imaginar”.
* „La secţiunea producţii studenţeşti de ficţiune, juriul a acordat premiul producţiei din Polonia, ‘Să nu îţi fie frică alături de mine’. Autorii ne propun scene din viaţa unei familii poloneze care locuieşte la graniţă, unde are loc un trafic permanent, în special cu ţigări. Tatăl este în uniformă, dependent de jocuri mecanice, dispus să participe la micul trafic de frontieră, în care o implică şi pe fiica sa, minoră. La aceeaşi secţiune, producţii studenţeşti de ficţiune, juriul a acordat şi o menţiune, producţiei româneşti, ‘După Paşte’, autor Sebastian Smarandache”, au mai arătat organizatorii SIMFEST.
* O altă categorie de premii a fost acordată producţiilor studenţeşti de nonficţiune, trofeul fiind acordat producţiei spaniole intitulate „Dansul tarantulei”.
„Dansul tarantulei sau Tarantelei este un dans popular plin de viaţă din sudul Italiei, numit după păianjenul tarantula. Conform unei legende răspândite din secolele al XV-lea până în al XVII-lea, muşcătura acestui păianjen provoca o stare frenetică, isterică, numită tarantism, care putea fi vindecată doar prin dansuri sălbatice, rapide (…). Dansul, executat într-un ritm rapid, a devenit un ritual terapeutic care implica muzică şi mişcare în grup pentru a ajuta persoana afectată să se recupereze”, se menţionează în comunicat.
* La categoria documentar, premiul a fost acordat producţiei canadiene „I am Gitxsan”.
„Gitxsanii reprezintă un popor indigen din Canada, statul British Columbia, format din 18.000 de persoane, care ocupă o suprafaţă de 35.000 de km pătraţi. Documentarul prezintă istoria tragică a acestei populaţii, care şi-a pierdut treptat ţara, ocupată de colonişti. O colecţie de drame personale, care culminează cu refuzul primului ministru de a le recunoaşte drepturile, care le-a redus treptat teritoriul unde puteau trăi în mod tradiţional, din vânat şi pescuit. Teritoriile lor au fost preluate treptat de mari companii canadiene, cu ajutorul guvernului Canadian, pentru exploatarea resurselor naturale”, a concluzionat organizatorii Festivalului Internaţional de Film şi Televiziune SIMFEST de la Târgu Mureş.
În selecţia oficială a SIMFEST 2025 au fost incluse 83 de producţii din 23 de ţări, de pe toate continentele, după ce au fost analizate 183 de filme înscrise din 32 de ţări, majoritatea producţiilor selectate fiind vizionate de public la această ediţie a festivalului la Teatrul Scena din Cetatea Târgu Mureş.
Pe parcursul întregii săptămâni, la cea de-a XXII-a a Festivalului Internaţional de Film şi Televiziune SIMFEST de la Târgu Mureş, în cadrul programului ‘Zilele Filmului Românesc’ au fost prezentate filmele ‘Phoenix. Povestea’ în regia lui Cristian Radu Nema, ‘Enescu – Jupuit de viu’, regizat de Toma Enache, primul lungmetraj artistic dedicat marelui compozitor George Enescu, „Cine nu e gata”, regia Florin Anghel, „Anul nou care n-a fost” – regia Bogdan Mureşan şi „Mama & Amintiri din copilărie” – regia Elisabeta Bostan.
De asemenea, a fost organizată expoziţia „Magia Filmului”, care a cuprins aproape 40 de afişe de film vechi şi peste 40 de figurine care întruchipează personaje şi eroi din filme.
Tot în cadrul festivalului au fost organizate un matineu la Centrul Cultural Sângeorgiu de Mureş şi o vizită la Castelul Máriaffi, unde gazde au fost scriitori sângeorzeni, Ilarie Opriş, Iren Moldovan şi Lajos Baricz, aici fiind lansată cartea „Efectul Kuleshov”, un studiu de Ion Stavre, Sebastian Chelu şi Monica Ilie-Prica. AGERPRES