Potrivit unui studiu, peste 20% dintre elevii maghiari din Transilvania, înscrişi în clasele din învăţământul primar cu predare în limba maghiară, studiază în clase simultane, se arată într-un studiu realizat de site-ul de statistici Erdelystat.ro, publicat joi, care a analizat structura reţelei şcolare maghiare din România.
Din cauza numărului redus de elevi, clasele simultane sunt mult
mai frecvente în învăţământul de limbă maghiară, faţă de nivelul
naţional. În cazul claselor simultane, dascălul predă în aceeaşi
clasă, simultan, mai multor grupe de vârstă.
21% dintre elevii maghiari din clasele din învăţământul primar
şi 9% din şcolile generale studiază în clase simultane. Fenomenul
este mai pronunţat în judeţele din etnosporă (unde maghiarii
trăiesc în minoritate). În judeţul Alba, 61% dintre elevii maghiari
din învăţământul primar studiază în clase simultane, în judeţul
Bistriţa-Năsăud acest raport este de 49%, în judeţele Hunedoara şi
Arad 36%, în Maramureş 35%, în Timiş 33%, iar în Sibiu 31%.
Potrivit datelor oficiale prelucrate în studiu, în anul şcolar
2019-2020, în România existau 929 de şcoli cu clase cu predare în
limbă maghiară, cu aprox. 119 000 de elevi. În 9,5% dintre şcolile
din România există clase cu predare în limbă maghiară, iar
proporţia elevilor care studiază în limba maghiară în învăţământul
public este de 4,9%. În privinţa nivelurilor de învăţământ există
însă diferenţe: în cazul învăţământului primar şi gimnazial
raportul elevilor maghiari este de 5,5% însă, în cazul
învăţământului liceal, raportul este de doar 3,8%.
Aproximativ două treimi dintre elevii care studiază în limba
maghiară (65,7%) frecventează şcoli cu predare exclusiv în limba
maghiară, iar proporţia celor care frecventează şcoli bilingve este
mare în judeţele Sălaj, Bistriţa-Năsăud, Mureş, Braşov şi Satu
Mare. Cel mai mare procent de elevi care frecventează şcoli cu
predare exclusiv în limba maghiară este în Ţinutul Secuiesc (85%),
însă şi în regiunile din etnosporă acest procent este semnificativ:
în Banat 77%, în Transilvania de Sud 60%, în Transilvania de Nord
57%.
Lipsesc mai multe domenii în oferta educaţională maghiară în
comparaţie cu cea naţională. Raportul elevilor maghiari este mult
mai redus la secţiile de limbi străine, dar, într-o anumită măsură,
şi la cele de matematică-informatică şi ştiinţe sociale, în clasele
de educaţie fizică, la liceele tehnice de mecanică, industrie
alimentară, protecţia mediului, economie şi în învăţământul sanitar
postliceal.
MTI