O problemă-cheie semnalată de elevi: „relevanța scăzută a învățării pentru viața de zi cu zi”
O problemă-cheie semnalată de elevi: „relevanța scăzută a învățării pentru viața de zi cu zi”

O problemă-cheie semnalată de elevi: „relevanța scăzută a învățării pentru viața de zi cu zi”

Mai bine de jumătate dintre elevii de liceu din România spun că au puțini profesori sau chiar niciun profesor care să le trezească dorința de a învăța, iar mulți exprimă frustrare că față de relevanța unor materii școlare pentru viața lor, dar și în legătură cu volumul de informații predate la clasă, potrivit unui studiu recent publicat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație.

Studiul, bazat pe o cercetare calitativă (fără relevanță statistică) și pe una cantitativă, arată că, în rândul liceenilor care și-au exprimat opinia, se face simțită dorința de a primi mai multe informații practice, pe când modul de predare de acum pune accentul pe „antrenament mental” sau „îmbogățirea culturii generale”. „Această lipsă de relevanță percepută poate contribui la descreșterea motivației și a angajamentului în procesul educațional”, arată autorii materialului citat, publicat în contextul întârzierilor majore în introducerea noilor-planuri cadru pentru liceu.

Potrivit raportului, „majoritatea liceenilor consideră că volumul de informații predate la clasă este prea mare”. Pe de altă parte, ei apreciază drept suficiente „cursurile opționale de care beneficiază în cadrul programului școlar, pe care le aleg în funcție de interesele lor și de oferta disponibilă în cadrul școlii. O bună parte dintre elevi simt însă nevoia mai multor lucrări de laborator, experimente și proiecte.”

În baza cercetării bazate pe focus-grupuri de liceeni, analiza arată:

  • În viziunea liceenilor, conținuturile studiate la școală și modul de predare actuale conduc la o relevanță scăzută a învățării pentru viața de zi cu zi și pentru viitorul lor profesional. Au fost exprimate frecvent opinii în favoarea unei ponderi mai mari a informațiilor și aplicațiilor practice în predarea la clasă, care să îi ajute în rezolvarea problemelor sau să le faciliteze viața de zi cu zi. Perceperea acestei relevanțe scăzute pare a fi un factor care contribuie la descreșterea motivației și a angajamentului în procesul educațional”.

În ceea ce privește profesorii, studiul arată că, în timp ce majoritatea liceenilor apreciază sprijinul oferit pe diverse căi de profesori, aproximativ jumătate „consideră că cei mai mulți profesori nu reușesc să le trezească dorința de a învăța, nu îi înțeleg și nu creează o atmosferă plăcută la clasă”.

Citeste continuarea