O singură ofertă pentru întreținerea softului de urbanism. Contract semnat fără licitație
Primăria Târgu Mureș a atribuit un contract în valoare de 82.250 lei companiei Intergraph Computer Services din București pentru servicii de asistență tehnică și întreținere a sistemului informatic geografic (GIS) utilizat în gestionarea datelor de urbanism. Anunțul de atribuire a fost publicat azi, 16 decembrie 2025 în Sistemul Electronic de Achiziții Publice.
Contractul a fost atribuit prin procedură de negociere fără publicare prealabilă, primăria primind o singură ofertă.
Primăria Târgu Mureș a recurs la procedura de negociere fără licitație publică invocând faptul că serviciile pot fi furnizate numai de un anumit operator economic din motive de protecție a drepturilor exclusive, inclusiv drepturi de proprietate intelectuală.
Documentul de justificare anexat la anunțul de atribuire explică în detaliu situația. Achiziția serviciilor actuale este necesară pentru continuarea implementării proiectului cu finanțare europeană „Eficientizarea duratei livrării serviciilor publice prin soluții geospațiale pentru urbanism – Municipiul Tîrgu-Mureş”. Proiectul a fost implementat în 2010 și finalizat în 2011, iar licența de folosire a softului a fost achiziționată de la firma SC Intergraph Computer Services SRL. Această companie deține drepturile de autor asupra modificărilor de soft, design și a structurilor bazelor de date din cadrul programului.
Documentul precizează că prin contractul de achiziție inițial, Municipiul Târgu Mureș a achiziționat doar licența de folosire a programelor – adică varianta executabilă a softurilor și modulelor, nu și sursele originale care sunt la baza softurilor și a modificărilor ulterioare. Aceste surse nu au fost puse la vânzare și la dispoziția beneficiarului.
Justificarea primăriei subliniază că „fără aceste programe sursă, modulele achiziționate nu pot fi modificate de către beneficiar, dar nici de către o altă firmă similară”. Această situație creează o dependență tehnică față de furnizorul original, care este singurul capabil să asigure întreținerea și asistența tehnică pentru sistemul implementat.
