România are cea mai mare rată de părăsire timpurie a școlii, spune Lucie Cerna, analist principal în echitate, incluziune și tranziții în cadrul Direcției pentru educație și competențe a OCDE în cadrul unui podcast al publicației Școala 9. În același timp, Hannah Kitchen, analist pentru politici educaționale al OCDE și unul dintre autorii raportului pe evaluarea din sistemul de educație din România, din 2017, a punctat faptul că învățământul secundat superior, adică liceul, nu le oferă elevilor de la noi competențele necesare pentru angajare la sfârșitul școlii.
Abandonul școlar masiv are efecte negative asupra indivizilor și, implicit, a societății: ocuparea forței de muncă, impozitele, plățile și asigurările sociale, dar și ratele privind speranța de viață, sistemul de sănătate și angajamentul civic sunt afectate, mai arată aceasta.
Potrivit datelor prezentate de specialistă, România înregistrează un procent de 7,8% în rândul elevilor de 15 ani care au lipsit de la școală mai mult de 3 luni, conform datelor PISA 2022. Procentul este asemănător cu cel al mediei OCDE, care este de 7,6%.
„Un elev care a fost absent ar putea deveni un elev care să repete anul, iar acei elevi care repetă anul devin foarte vulnerabili și pot abandona școala”, a adăugat Hannah Kitchen.
„O șesime din elevii de 11 ani din România sunt încă în școala primară, când ar trebui să fie în gimnaziu”, spune aceasta, arătând procentul de 17% pentru această cohortă.
În ceea ce privește motivele pentru absenteismul pentru o perioadă atât de lungă, România are un procent ridicat al elevilor de 15 ani care au declarat că nu au mers la școală pentru că s-au plictisit: „În România, aproximativ 40% dintre elevii care au lipsit de la școală cel puțin 3 luni au declarat că nu au mers la ore pentru că s-au plictisit”, a spus analista Lucie Cerna. Astfel, ne clasăm pe locul 1 la absenteism pe termen lung, alături de Bulgaria.