Pentru a călătorii pe teritoriul țărilor membre UE, cetățenii români au nevoie doar de actul de identitate, însă dacă vor să călătorească în țările care sunt în afara spațiului european este necesar să aibă pașaport.
În România, cetățenii care vor să călătorească într-o țară care nu este membră UE pot să-și facă două tipuri de pașaport: pașaport simplu temporar și pașaport simplu electronic.
Pașaportul simplu electronic se poate elibera în termen de 15 zile de la data depunerii cererii și valabilitatea acestuia diferă în funcție de vârstă.
În cazul unei urgențe, pașaportul simplu temporar se poate elibera în termen de trei zile de la data depunerii cererii și este valabil 12 luni.
În 2022, procedura de a primi un pașaport electronic simplu s-a simplificat destul de mult. Printre principalele modificări au fost introducerea procedurii de programare online și eliminarea fotografiilor fizice din dosar.
Cine poate primi pașaportul simplu electronic
Paşapoartele simple electronice se eliberează, la cerere, tuturor cetățenilor care îndeplinesc condițiile prevăzute de Legea nr. 248/2005.
Potrivit legii nr. 248/2005, persoanele nu pot primi pașaportul dacă li s-a suspendat dreptul de a călători.
Legea mai spune că, minorii pot călători numai însoțiți de părinți sau de reprezentanții legali, după caz.
Actele necesare pentru obținerea pașaportului în 2023
Persoanele majore care vor să călătorească în țările care se află în afara spațiului european au nevoie de următoare documente pentru eliberarea pașaportului simplu electronic.
• Cartea de identitate valabilă, în original, împreună cu certificatul de naștere în original sau cartea de identitate provizorie după caz.
• Documentul/chitanța în original care face dovada achitării taxei pentru pașaport care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat.
• Paşaportul anterior, dacă acesta există.
Actele necesare pentru obținerea pașaportului în 2023 pentru copii
Atât pentru copii care au împlinit 14 ani, cât și pentru cei care nu au împlinit sunt necesare următoarele documente:
• Cartea de identitate în original și în termen de valabilitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului
• Certificatul de naştere al minorului, în original.
• Documentul/chitanța în original care face dovada achitării taxei pentru pașaport care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat.
• Paşaportul anterior, dacă este cazul
Pentru mai multe detalii privind lista cu documente accesați site-ul pasapoarte.mai.gov.ro.
Taxe pentru eliberarea pașaportului simplu electronic
Pentru persoanele care au împlinit 12 ani, taxa pentru eliberarea pașaportului simplu este 258 de lei.
Pentru persoanele care nu au împlinit 12 ani, taxa pentru eliberarea pașaportului simplu este 234 de lei.
Persoanele indiferent de vârstă care doresc un pașaport simplu temporar trebuie să plătească 96 de lei.
Începând cu data de 07.09.2020, plata se se poate face la casieriile unităţilor CEC Bank, precum şi la staţiile de plată Selfpay ale CEC Bank sau online, prin platforma de plăţi virtuale Ghiseul.ro.
Cum te poți programa pentru eliberarea documentului
Pentru a evita statul la cozi, programarea pentru eliberarea pașaportului online se poate face pe site-ul epasapoarte.ro.
Valabilitate pașaport simplu electronic
Valabilitatea pașaportului simplu electronic diferă în funcție de vârsta persoanei, după cum urmează:
• 3 ani pentru minorii cu vârsta sub 12 ani.
• 5 ani pentru persoanele cu vârsta între 12 ani şi 18 ani.
• 10 ani pentru persoanele cu vârsta peste 18 ani.
Pașaportul simplu temporar
Paşaportul simplu temporar este documentul de călătorie care se eliberează cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a călători în străinătate și au nevoie să călătorească urgent într-o altă țară, potrivit mae.ro
Pașaportul electronic temporar se eliberează în următoarele situații:
•persoanele care declară că nu doresc să li se elibereze un paşaport simplu electronic;
•în cazul în care titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu sau în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care călătoreşte se află în conflict;
•când titularul deţine paşaport simplu sau paşaport simplu electronic care conţine vize valabile, dar ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării acestora călătoria în acel stat sau în alte state decât cele care au emis vizele nu mai este posibilă;
•când titularul a depus paşaportul simplu sau paşaportul simplu electronic pentru obţinerea unor vize şi declară că trebuie să călătorească de urgenţă în străinătate;
•când minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa ori sănătatea îi este pusă în pericol şi nu există timpul necesar pentru obţinerea acordului celuilalt părinte;
•pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile şi care declară că este necesar să îşi continue călătoria în străinătate sau să îşi reglementeze şederea pe teritoriul unui stat;
•în situaţii obiective în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară şi urgentă prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat şi nu există timpul necesar pentru emiterea paşaportului simplu electronic.
Ultimele două situații trebuie dovedite, după caz, cu documente justificative care să ateste motivele care determină necesitatea şi urgenţa deplasării persoanei în străinătate.
Eliberarea pașaportului simplu temporar
Pentru eliberarea pașaportului simplu temporar, persoana în cauză trebuie să depună aceleași documente ca în cazul pașaportului simplu electronic. De asemenea, la fel ca în cazul pașaportului simplu electronic, pentru a evita statul la cozi, persoanele își pot face programare online, pe site-ul menționat în prima parte a acestui articol.
Termen pentru eliberarea pașaportului simplu temporar
În general, pașaportul simplu temporar se eliberează în termen de cel mult 15 zile de lucrătoare de la momentul depunerii cererii. Însă, dacă cetățenii se află în străinătate le-a expirat pașaportul și trebuie să-și prelungească șederea pot primi pașaportul simplu temporar în termen de trei zile de la data depunerii cererii.
De asemenea, pașaportul simplu temporar se mai poate elibera în trei zile, în cazul în care persoana în cauză trebuie să călătorească în străinătate din motive de sănătate, familiale sau profesionale și nu există timpul necesar pentru emiterea pașaportului simplu electronic.
Valabilitate pașaport simplu temporar
Pașaportul simplu temporar este valabil 12 luni
Sursa: pasapoarte.mai.gov