Atât Târgu-Mureș cât și orașul Debrecen vor avea de câștigat prin această nouă cursă asigurată de compania aeriană Aeroexpress, anunță președintele Consiliului Județean Mureș, Peter Ferenc.
Numărul de turiști va crește, iar oamenii de afaceri vor avea o cale de acces rapid nu doar către județul Mureș, ci și către celelalte județe. De asemenea, județul Mureș va fi o punte de legătură între România și Ungaria.
În prezent săptămânal sunt 8 zboruri care leagă Târgu Mureșul de Ungaria. Sunt 5 zboruri de la Târgu Mureș spre Budapesta și retur și 3 zboruri pe săptămână spre Debrecen și retur.
Zborul Târgu Mureș-Debrecen (Ungaria) este unul dintre primii pași în dezvoltarea transportului aerian regional. La Debrecen a avut loc astăzi anunțarea oficială a noului zbor al companiei aeriene Aeroexpres Regional.
„Și Târgu-Mureșul și orașul Debrecen vor avea de câștigat prin această nouă cursă! Numărul de turiști va crește iar oamenii de afaceri vor avea o cale de acces rapidă nu doar către județul Mureș, ci și către celelalte județe. De asemenea, județul Mureș va fi o punte de legătură între România și Ungaria” – a spus președintele Consiliului Județean Mureș astăzi la Debrecen, unde a fost făcut anunțul oficial al lansării noului zbor Târgu Mureș-Debrecen, care este disponibil din 5 septembrie. Péter Ferenc a mai subliniat, că dezvoltarea Aeroportului Transilvania este și va rămâne o prioritate pentru Consilul Județean. În anul aceasta au fost semnate deja două contracte de 30 de milioane de euro, ambele din finanțări europene nerambursabile, având ca scop creșterea capacității aeroportului: extinderea terminalului de pasageri și a parcării pentru aeronave, construirea unei noi stații de pompieri și modernizarea tuturor echipamentelor de control al pasagerilor, al bagajelor și a sistemului de securitate.
Directorul general al Aeroexpress Regional, Somogyi-Tóth Dániel la conferința de presă a declarat că aviația regională este un element cheie în dezvoltarea transportului aerian maghiar, dar, din cauza specificului pieței, acest segment a primit mai puțină atenție. „Suntem practic în prima etapă a acestui demers. În perioada de probă, vom putea demonstra care sunt avantajele aviației regionale și sarcinile pe care le putem rezolva în acest mod, despre asta va fi vorba în primele două luni”, a explicat Somogyi-Tóth Dániel.
Magyar Levente, ministru adjunct al Ministerului Afacerilor Externe și Comerțului, a transmis poziția guvernului ungar. „Deși a existat o cerere foarte mare, până în prezent nu era nicio companie aeriană care să conecteze marile orașe din regiune. Guvernul ungar s-a angajat să sprijine aceste zboruri și vor fi examinate toate posibilitățile legale disponibile pentru a se asigura că și după perioada de probă vor fii valabile zborurile”, a explicat ministrul adjunct. Obiectivul guvernului maghiar este de a se asigura că toate orașele importante din Bazinul Carpatic și din regiunea mai largă pot fi accesate din Ungaria.
Aeronava Aeroexpress Regional va opera trei zboruri pe săptămână de la Budapesta la Cluj-Napoca, de acolo la Debrecen și apoi la Târgu Mureș. De la Târgu Mureș, se întoarce la Debrecen, de unde duce pasagerii la Cluj-Napoca și de la Cluj-Napoca la Budapesta.
În prezent, există 8 zboruri pe săptămână între Târgu Mureș și Ungaria. Există cinci zboruri dus-întors pe săptămână spre Budapesta și trei zboruri dus-întors pe săptămână spre Debrecen.
Biroul de Presă al Consiliului Județean Mureș
Potrivit comunicatului de presă al Aeroexpress Légiforgalmi Zrt., zborurile regionale constituie de un
deceniu un domeniu neacoperit al pieței aviatice maghiare, de aceea, cu o perioadă introductivă vor fi
evaluate reacțiile călătorilor, astfel a fost formată o nouă societate pe acţiuni împreună cu societatea BASe
Airlines Zrt. înființată în 1991 cu capital 100% maghiar. Întreprinderea cu numele de brand Aeroexpress
Regional, în cooperare cu compania administratoare a Aeroportului Internațional Debrețin, pregătește cu
începere din septembrie o operațiune introductivă de două luni de zile, creând o legătură aeriană mult
așteptată între orașele din Transilvania și Ungaria, pentru care a început deja vânzarea biletelor.
Cursele vor pleca în zilele de luni, miercuri şi vineri pe ruta Budapesta – Cluj-Napoca – Debreţin – Târgu
Mureș –Debreţin – Cluj-Napoca – Budapesta, deci vor deservi în mod simultan traficul de pasageri a mai
multor orașe, zburând pe o rută specială „dublu W”. Prețurile biletelor variază de la 40 la 90 de euro pe
sens și este o curiozitate în sine faptul, că programul de zbor care leagă Budapesta de Cluj-Napoca permite
călătorii dus-întors care pot fi completate într-o zi lucrătoare, ceea ce reprezintă o alternativă deosebit de
valoroasă pentru călătorii de afaceri. Pasagerii din Cluj-Napoca pot face o vizită fulger similară în Debrețin,
în timp ce între Debreţin și Târgu Mureș va circula o cursă dus-întors.
Coproprietarul fondator al Aeroexpress Regional este BASe Airlines, care a participat pe vremuri deja şi la
operarea zborurilor regionale ale Malév cu cele trei avioane ale sale de tip Embraer 120. Aşa cum a relatat
căpitanul instructor Zoltán Ármai, directorul BASe Airlines, pe lângă îndeplinirea cu succes a sarcinilor
turistice italiene, croate, daneze și spaniole și de servicii publice, compania lor efectuează de ani lungi
zboruri regulate în Finlanda, la solicitarea statului finlandez. Încă de la început, baza centrală a companiei a
fost Aeroportul Internațional Ferenc Liszt din Budapesta, iar în ultimii 17 ani aeronavele sale au petrecut în
aer peste 23 de mii de ore şi în această perioadă au fost efectuate aproximativ 27 de mii de aterizări fără
incidente.
Grupul Aeroexpress a fost fondat de Dániel Somogyi-Tóth, cunoscut publicului larg ca dirijor, organist și
chiar ca lider al Muzeului de Aviație Ferihegy Aeropark, care a devenit unul dintre cele mai populare centre
tematice de experiență din țară. După cum subliniază în anunț: împreună cu partenerii săi, în ultimii ani au
investit o muncă intensă în dezvoltare și s-au concentrat în mod special pe domenii care lipsesc din
capacitatea actuală de zbor a Ungariei – în acest cadru au efectuat recent primele zboruri cu hidroplanul pe
Balaton şi pe Dunăre. Dániel Somogyi-Tóth a atras atenția asupra faptului că Aeroexpress Regional –
completând serviciile companiilor aeriene care operează zboruri europene – dorește să ofere o alternativă
care poate însemna un pas înainte în conectarea destinațiilor din regiune situate la o distanţă suficientă,
însă care sunt greu accesibile rutier sau pe calea ferată. Este relevant, că înainte de pandemie operau în
Europa peste 60 de companii aeriene regionale, care de exemplu în 2017 au transportat 77 de milioane de
pasageri, efectuând aproximativ un milion de zboruri pe 2700 de rute.
Printre proprietarii fondatori îl putem găsi şi pe producătorul dr. Dániel Vadász, astfel se poate afirma, că
în spatele noului brand aerian emergent maghiar, alături de specialiști în aeronautică având o vastă
experienţă, s-a format şi un management remarcabil. Cofondatorul subliniază în comunicatul său: întrucât
în ultimii ani BASe Airlines a participat la dezvoltarea circulaţiei aeriene regionale în mai multe țări
europene, este un pas logic și evident ca în dezvoltarea circulaţiei aeriene regionale a Ungariei Aeroexpress
Regional să coopereze cu ei. – Pot spune, în numele tuturor colegilor implicați în dezvoltare, că acest proiect
este una dintre cele mai importante angajamente din viața noastră. Întreprinderea noastră a pornit cu
sediul în Debrețin, oraș cu care au numeroase legături mai mulți membri ai managementului şi care este
situat în centrul geografic al bazinului carpatic şi ca cel mai mare oraș din provincie maghiar, are un rol
proeminent din punct de vedere cultural și logistic. Acest rol accentuat va fi cu atât mai important în
următorii ani, cu cât investițiile în curs vor aduce – pe lângă dezvoltarea economică – și o creștere
demografică semnificativă, a adăugat fondatorul.
Avionul de pasageri cu turbopropulsoare de tip Embraer 120 ER de fabricație braziliană, utilizat de compania
aeriană, a fost dezvoltat special pentru operarea eficientă și economică a zborurilor regionale pe distanțe
scurte. Are o rază de acțiune de 1750 km, iar lungimea fuzelajului și anvergura aripilor sunt ambele de 20
de metri. Viteza de croazieră corespunzătoare de 552 km/h este asigurată de două motoare Pratt&Whitney
de 1800 de cai putere fiecare, iar altitudinea maximă de croazieră a aeronavei este de 8.500 de metri.
În cursul introducerii brandului Aeroexpress Regional, o atenție deosebită va fi acordată relațiilor publice:
aeronava Embraer ar fi fost unul dintre participanții paradei aeriene amânate din 20 august, împreună cu
hidroplanul grupului de societăţi. Cu toate acestea însă, conform planurilor, cei interesați vor putea vedea
în viitorul apropiat aeronavele Aeroexpress în mai multe locuri; Aeropark, partenerul grupului de societăţi,
intenționează să includă compania aeriană în activitățile sale educaționale populare.
Denumirea istorică Aeroexpress evocă una dintre primele companii aeriene din Ungaria: fiind fondată în
1922, ca brand inovator, din 1923 a operat zboruri cu hidroplanul din centrul Budapestei la Viena, fiind astfel
şi una dintre primele companii aeriene din lume. Datorită acestui fapt, anul viitor vom putea aniversa 100
de ani de aviație publică internațională maghiară.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.