Cât de bine am fost dresaţi în vechiul regim, dacă nici după 27 de ani nu reuşim să acţionăm decât la ordin! Nostalgicii şi neo-simpatizanţii probabil îmi vor sări la gât, dar asta cred, asta zic. Unii poate au uitat, alţii nici n-au aflat încă: Tătucul ne dicta cât să dormim, cât să muncim, ce să mâncăm, câţi copii să facem, când să aplaudăm şi când să combatem cu mânie proletară monopoliştii, imperialiştii şi decadenţii din occident. Şi noi executam cu sfinţenie ordinul, aşa cum îi stă bine unui popor născut-crescut creştin.
După revoluţie, nea Silviu Brucan ne-a examinat, „nu-i aşa,” dintr-o scurtă ocheadă de atotştiutor, apoi ne-a pus eticheta „Stupid people”, prezicându-ne deşteptarea cam peste 20 de ani. Prezicătorul îşi doarme de mult somnul cel de veci, dar noi încă tot moţăim!
Dovadă că mai aşteptăm şi acum ordinul de la stăpânire, e faptul că de luni avem reglementări până şi la durata destinată temelor pentru acasă! Ei, nu pentru oamenii muncii, ei mai au de aşteptat un picuţ până li se va reglementa prin ordin ministerial cât aer poluat au voie să respire după orele de program.
Deocamdată e vorba doar de „şcoleri”. Cei mai mici vor fi lăsaţi în pace. Deocamdată. După patru ore de spălat pe creier vor avea liber la program. Cei mai mărişori musai să-şi gate temele în 60 de minute. Toate temele, desigur! Liceenii, cu ei e mai generos domn’ ministru, ei au dreptul la două ore, după care sunt liberi să facă ce vor. Adică vor mai putea citi eventual, dar fără să-şi mai bată capul cu rezolvarea temelor!
Asta crede, se pare, domn ministru, că ar fi soluţia pentru problemele din învăţământ! După acest ordin, respectat probabil tot cu sfinţenie, toţi profesorii vor lua note de trecere la examenul de titularizare, elevii nu vor mai pica testele de evaluare naţionale, va creşte promovabilitatea la examenul de bacalaureat. Nemaifiind stresaţi, copiii nu se mai vor încăiera în clasă. Educatoarele nu vor mai bate copiii nici din obişnuinţă măcar! Niciun părinte nu va mai trebui să se ruşineze că nu ştie cu ce să scoată rădăcina dacă mai e şi pătrată, cu toţii vor scăpa şi de chinul de a compune o cerere sau o scrisoare către bunici din tabăra imaginară.
Fiind rezolvată spinoasa problemă a temelor, se va soluţiona şi starea clădirilor, a sălilor de clasă, a băilor. A manualelor. A fondului clasei, a fondului şcolii. Ca prin minune se va schimba totul, de la mobilierul uzat până la mentalitatea şi metoda depăşită de predare a unora. Să vedeţi numai ce ne vom minuna: uite domnule ce simplu a fost! La ordin!
Erika MĂRGINEAN
Reducerea volumului de munca individuala nu se poate face la ordin! De ce nu se modifica volumul , continutul si cerintele programelor scolare? De ce nu se orienteaza continutul spre viata si practica? La ce sunt bune teoriile savante daca absolventul de liceu nu pricepe ce se intampla intr-un circuit electric sau un motor termic?