Pensionarii mureșeni care locuiesc în străinătate trebuie să demonstreze autorităților române că sunt în viață până pe 30 septembrie.
Așa-numitul „Certificat de viață” este un document prin care trebuie să demonstreze autorităților că nu au murit. Termenul limită pentru transmiterea lui este 30 septembrie, iar cei care nu respectă această obligație riscă suspendarea pensiei.
Începând de anul trecut, Legea 360/2023 îi obligă pe pensionarii care nu mai au domiciliul stabil în România, să trimită acest document caselor teritoriale de pensii de două ori pe an. Primul termen a fost la sfârșitul lunii martie, iar cel de-al doilea este pe 30 septembrie.
Prevederea legală
Textul legislativ care face referire la acest document este articolul 98 din Legea 360/2023, care spune că:
(5) Pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor bănești acordate de casele teritoriale de pensii stabiliți pe teritoriul altor state, denumiți în continuare beneficiari nerezidenți, au obligația de a transmite semestrial, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an, un certificat de viață.
(6) Certificatul de viață prevăzut la alin. (5) se transmite de beneficiarul nerezident din proprie inițiativă.
(7) Beneficiarul nerezident are obligația de a semna certificatul de viață în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt.
Cum se completează și autentifică documentul
Casa Națională de Pensii Publice a stabilit prin Ordinul 874/2024 modelul de document, Certificat de viață, care trebuie completat și trimis către Casa Județeană de Pensii Mureș.
Procedura poate fi complicată pentru vârstnicii din diaspora:
- Documentul trebuie completat de pensionar
- Trebuie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă
- Certificatul trebuie autentificat de autoritatea respectivă pentru a fi valabil
- Poate fi semnat în fața reprezentanților unei instituții de asigurări sociale/pensii, a unor autorități administrative locale sau în fața unor notari publici