Plafonarea prețurilor duce inevitabil la penurie, cererea fiind stimulată artificial, în timp ce oferta (asigurată de producători sau traderi) nu poate face față majorării cererii. Dacă mai apar și fenomene meteo adverse sau avarii, dezastrul poate fi unul total. Asta spun manualele de economie, nu și politicienii. Cel mai recent caz este cel al Ungariei, unde șoferii nu mai pot alimenta din unele stații OMV, compania recunoscând că, din cauza închiderii rafinăriei sale de lângă Viena și a nivelului scăzut al apelor Dunării, are probleme în a asigura alimentarea stațiilor pe care le deține în statul vecin. “Ne confruntăm cu din ce în ce mai mult probleme în alimentarea stațiilor locale”, a recunoscut OMV Hungária Kft., pentru publicația maghiară hvg.hu, după ce mai mulți șoferi au încercat fără succes să alimenteze în ultimele zile în stațiile OMV din Ungaria.
MOL a precizat la rândul său că nu poate crește volumul vânzărilor de carburanți către OMV Hungária Kft. Atât Austria, cât și Ungaria au apelat deja în repetate rânduri la rezervele strategice de carburanți pentru a evita apariția unei penurii de benzină și, în special, motorină. În plus, ca urmare a nivelului redus al apelor Dunării, cargourile nu pot fi încărcate decât la jumătate, ceea ce afectează importul din state terțe, inclusiv România.