România înregistrează una dintre cele mai mari creșteri de satisfacție și atractivitate în rândul profesorilor, potrivit celui mai recent raport al OECD intitulat TALIS 2024: The State of Teaching.
Potrivit datelor, salariile profesorilor din România au crescut în 2024 cu o medie de 25%, iar pentru cadrele didactice debutante majorarea a fost de până la 31,7%. Măsura a avut ca scop atragerea candidaților calificați, în contextul introducerii unor cerințe mai stricte pentru formarea inițială. În același timp, statul intenționează să înlocuiască sporul de 20% pentru profesorii din zone defavorizate cu un bonus de relocare echivalent cu cinci salarii minime brute, acoperind și costurile de navetă.
Satisfacție în creștere
România se numără printre țările unde satisfacția salarială a crescut cu peste 15 puncte procentuale față de 2018, alături de Bulgaria, Kazahstan și Lituania. Totodată, peste 80% dintre profesorii români se declară mulțumiți de condițiile de muncă (beneficii, program, stabilitate), un nivel peste media OECD.
Un alt aspect pozitiv este gradul redus de birocrație: cadrele didactice din România alocă doar 3% din timpul de lucru sarcinilor administrative, unul dintre cele mai mici procente din lume.
Profesorii români, tot mai activi în formarea digitală
Studiul arată o creștere spectaculoasă a participării la cursuri de formare privind resursele și instrumentele digitale, de până la 36 de puncte procentuale față de 2018, una dintre cele mai mari din toate sistemele analizate.
Aproximativ jumătate dintre profesorii români folosesc acum resurse digitale în predare, iar interesul pentru instruire în domeniul inteligenței artificiale este în creștere, chiar dacă nivelul de utilizare este încă sub media OECD.
Formarea și cariera
Raportul arată că aproximativ 50% dintre profesorii români și-au obținut calificarea prin programe universitare de pregătire pedagogică, iar ceilalți prin diplome de specialitate în domenii conexe, un profil similar celui observat în Italia sau Arabia Saudită.
De asemenea, România are una dintre cele mai pronunțate diferențe pozitive între cadrele didactice cu experiență și debutanți în ceea ce privește atingerea obiectivelor la clasă, ceea ce sugerează un impact semnificativ al experienței în eficiența predării.
Cercetarea a avut loc pe un eșantion de 280.000 de profesori din întreaga lume, din care din România au participat câte 20 de profesori din 216 școli.