Péter Szijjártó la Bucureşti: Proiectul Coridorului de EnergieVerde se apropie de punctul de la care nu mai există întoarcere
Péter Szijjártó la Bucureşti: Proiectul Coridorului de Energie
Verde se apropie de punctul de la care nu mai există întoarcere

Péter Szijjártó la Bucureşti: Proiectul Coridorului de Energie
Verde se apropie de punctul de la care nu mai există întoarcere

În cadrul proiectului care va asigura importul energiei verzi din Azerbaidjan şi Georgia în Ungaria şi România, este foarte aproape punctul în care deja nu mai putem face cale întoarsă – a declarat marţi, la Bucureşti, ministrul ungar al afacerilor externe şi comerţului exterior, Péter Szijjártó.

Potrivit comunicatului ministerului, în cadrul întâlnirii privind parteneriatul Ungaria-Azerbaidjan-Georgia-România privind transportul energiei verzi, ministrul ungar a avertizat în primul rând că omenirea trăieşte într-o eră a pericolelor, în care securitatea energetică este un element critic al securităţii naţionale. El a subliniat că, prin urmare, guvernul a stabilit ca un obiectiv important şi totodată o datorie garantarea unei aprovizionări cu energie sigure şi stabile, respectând în acelaşi timp aspectele legate de mediu.

El a spus că strategia aferentă se bazează pe patru piloni. Primul este extinderea capacităţii nucleare prin construirea a două reactoare noi la centrala de la Paks, care vor creşte capacitatea centralei nucleare de la 2 000 megawaţi la 4 400 megawaţi. Al doilea este dezvoltarea capacităţii solare, care progresează foarte bine, capacitatea totală a panourilor solare a crescut de aproape opt ori în ultimii cinci ani, ajungând la 6 700 megawaţi – a detaliat ministrul.

Al treilea pilon este căutarea cooperării cu furnizori de încredere – a continuat el, după care a menţionat şi implicarea unor noi rute de transport. Cel mai bun exemplu în acest sens – a spus el – ar fi tocmai aşa-numitul „Coridor al energiei verzi”, care ar putea aduce surse complet noi de energie verde din Georgia şi Azerbaidjan, crescând sustenabilitatea consumului de energie electrică al Ungariei.

Péter Szijjártó a subliniat: „nimic nu poate fi mai verde” decât energia eoliană din Azerbaidjan şi hidroenergia din Georgia, de aceea importul acestora în Europa Centrală, inclusiv în Ungaria, România şi, sperăm, Bulgaria, este o oportunitate extraordinară.

El a reamintit: în acest scop, în România se construieşte o nouă linie electrică de înaltă tensiune, care va ajunge la graniţa cu Ungaria până în 2028-2029, permiţând astfel Ungariei să aibă acces la această nouă sursă. El a subliniat că Ungaria lucrează, de asemenea, la dezvoltarea infrastructurii necesare.

El a calificat reuniunea de astăzi drept o etapă marcantă pentru proiect, considerând că „punctul de la care nu mai există întoarcere” este aproape, deoarece companiile de electricitate din ţările participante înfiinţează o societate mixtă şi vor semna în curând un amendament la Acordul de parteneriat privind energia verde pentru a-l alinia pe deplin la standardele europene.

„Astfel vom face un pas important către suveranitatea energetică pentru noi toţi patru (toţi cinci, incluzând Bulgaria) pentru a asigura aprovizionarea cu energie stabilă, sustenabilă şi la preţuri accesibile pentru ţările noastre” – a spus el, precizând că studiul de fezabilitate urmează să fie finalizat până în 2025.

Péter Szijjártó şi-a exprimat speranţa că Uniunea Europeană va contribui financiar la proiect. „Înţelegem cuvintele frumoase despre diversificare, înţelegem inspiraţia, însă această problemă nu este una ideologică sau politică, este o problemă fizică, necesită dezvoltarea infrastructurii, ceea ce foarte rar se poate realiza fără sprijin financiar” – a spus el.

„Prin urmare sperăm că UE, la rândul său, îşi va lua un angajament serios faţă de diversificare şi va contribui financiar la proiectul nostru” – a adăugat ministrul.

El a subliniat: dacă se va finaliza conducta submarină care trebuie construită în cadrul proiectului, pentru a permite importul de energie electrică ecologică, ea va avea o lungime record de 1 100 de kilometri.

Sursa: MTI