Volumul pieței berii a înregistrat o scădere de 5% în volum în 2022 comparativ cu anul anterior, ceea ce înseamnă 15,8 milioane hl, conform datelor centralizate de Asociația Berarii României. Berea fără alcool a înregistrat cea mai mare creștere, depășind 5% cotă de piață. Ponderea deținută de sectorul HORECA în vânzările de bere nu a revenit la nivelul de dinainte de pandemia de coronavirus, care era de aproximativ 15-20%, crescând anul trecut doar cu un procent față de 2021, până la 10%. Este primul an când numărul producătorilor de bere scade pe fondul crizei economice – la 90 în 2022, față de 93 în 2021.
Tipuri de bere consumate: berea lager a continuat să domine preferințele românilor și în 2022, cu o pondere de 93,4%, în ușoară scădere față de anul anterior. Categoria fără alcool, care include berea fără alcool și mixurile de bere fără alcool, a avut cea mai spectaculoasă evoluție, depășind 5% cotă de piață. Cele mai mici segmente – specialitățile, reprezentate de berea neagră, pasteurizată, albă, ale, roșie etc., dețin 1 procent din piață, fiind într-o ușoară creștere față de anul anterior, iar mixurile de bere și berile aromatizate cu alcool și-au adjudecat 0,5% din piață.
Preferințele consumatorilor în funcție de tipurile de ambalaje: structura în funcție de ambalaj a pieței berii în 2022 a reluat tendințele de dinainte de pandemie. Vedetele incontestabile ale anului 2022 au fost sticla și butoiul, cu ponderi în creștere de aproape 3 puncte procentuale față de anul anterior. Berea la halbă a ajuns la ponderea deținută înainte de criza sanitară marcată de perioade lungi de închidere a sectorului Horeca. În cazul berii ambalate la cutie, tendința ultimilor ani este de avans constant, chiar dacă nu semnificativ. PET-ul este singurul tip de ambalaj care a scăzut anul trecut, cu aproape 3 pp. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj – sticlă: 33,3%, doză: 24,8%, butoi: 3,2%, PET: 38,7%.
Importuri: Piața locală a berii continuă să își păstreze caracterul profund național, ponderea producției locale rămânând de 97% din consumul intern. Pe parcursul anului 2022, importurile au cunoscut o ușoară creștere de 0,3 milioane hl, atingând un total de 0,72 milioane hl.
Exporturi: exporturile au crescut și ele ușor, cu 0,3 milioane hl față de anul anterior, atingând un total de 0,52 milioane
Număr de producători: este primul an când numărul producătorilor de bere scade pe fondul crizei economice la 90 în 2022, față de 93 în 2021.