Efectivele poliţiei sunt angrenate zilnic în misiuni de ordine și siguranță publică, dintre cele mai diverse și cu grade diferite de risc. Deși rezultatele obținute în ultimii ani și sondajele efectuate arată că siguranța cetățeanului a crescut, dinamica fenomenului infracțional rămâne o amenințare permanentă, nu doar la adresa comunității, ci și a organelor de aplicare a legii.
A devenit un fapt aproape curent ca intervenția poliţiştilor, în situațiile în care este vizată o comunitate de oameni sau anumite medii sociale, să se soldeze cu ameninţări, loviri sau alte violențe, vătămări corporale, loviri sau vătămări cauzatoare de moarte ori chiar cu omorul personalului implicat.
Evaluările efectuate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, pe aspectele referitoare la protecția și autoritatea personalului care desfășoară activități în spațiul public, indică persistența unei situații favorizate de o serie de factori de risc sociali și profesionali, care pot fi rezumați astfel: proliferarea violenței/ modelelor comportamentale agresive și a consumului de alcool; organizarea autorilor în grupuri, aspect ce generează un sentiment suplimentar de încredere în forțele proprii și determină o amplificare a acțiunilor săvârșite; descurajarea organelor de ordine publică de a utiliza mijloacele din dotare, în mod eficient, de teama eventualelor repercusiuni; deficienţe în pregătirea continuă a personalului, axată pe teorie și mai puțin pe consolidarea practică a cunoștințelor și modalităţilor de aplicare a tehnicilor și procedurilor de intervenție; concentrarea mesajului public pe aspectele negative ale activității M.A.I., prin prezentarea excesivă și uneori distorsionată a cazurilor în care este implicat personalul propriu. La acești factori de risc se adaugă, ca element de expunere și vulnerabilitate a personalului MAI, insuficiența resurselor materiale și umane necesare executării în condiții de siguranță și cu autoritate a activităților de aplicare a legii în spațiul public.
Pentru a preveni apariția unor moduri neunitare de acțiune în rândul polițiștilor, s-a intervenit la nivel instituțional în vederea standardizării intervenției poliției, prin norme subsecvente și proceduri de lucru.
Totuşi, tot mai des, se constată situații în care anumiți cetățeni refuză să urmeze solicitările legale ale organelor de ordine publică, impunând propriile condiții de aplicare sau respectare a legii.
În acest context, Ministerul Afacerilor Interne propune o serie de măsuri care să conducă la creşterea capacităţii de intervenţie în domeniul ordinii şi siguranţei publice, prin aceasta înţelegându-se instituirea instrumentelor legale necesare exercitării atribuţiilor de serviciu sau îndeplinirii misiunilor, dar şi a celor necesare asigurării unei protecţii juridice şi, mai ales, fizice, a personalului angrenat, printr-un Proiect de Lege supus dezbaterii publice.
Modificările legislative au ca scop principal asigurarea unui echilibru real între ceea ce înseamnă consolidarea autorității și a protecției polițistului și drepturile și libertățile cetățenești, fapt pentru care în proiect sunt menționate explicit drepturile cetățenilor în timpul acestor interacțiuni cu Poliția.
Toate aceste propuneri au fost prezentate, luni, 6 noiembrie 2017, în cadrul unei conferințe de presă susținute de şeful Inspectoratului de Poliţie Judeţean Mureş domnul comisar şef de poliţie Bîltag Dumitru.
La activităţi au participat şi şeful Serviciului Cabinet – comisar şef de poliţie Nicuşan Adrian, şef Serviciu Investigarea Criminalităţii Economice – comisar şef de poliţie Cătană Daniel, Î. şef Serviciu Investigaţii Criminale – subcomisar de poliţie Roşiu Bogdan, şef Serviciu Arme, Explozivi, Substanţe Periculoase – comisar de poliţie Roiban Lucian, Î. şef Serviciu Rutier – comisar şef de poliţie Pop Ioan Florin, Serviciul de Acţiuni Speciale – subcomisar de poliţie Tătar Lucian, coordonator Compartiment de Analiza si Prevenire a Criminalitatii – comisar sef de politie Pinca Gabriela şi şeful Politiei Municipiului Tirgu Mures – comisar de politie Farcas Mihai.
Totodată au fost prezenţi şi poliţişti cu experienţă: şef Birou Rutier Sighişoara – subcomisar de poliţie Diţă Ioana, seful Postului de Poliţie Sângeorgiu de Mureş – Asp Varodi Petre, Şeful Postului de Poliţie Albeşti – Asp Gliga Costel.
Au participat la dezbateri din partea ORGANIZAŢIEI PROFESIONALE CORPUL NAŢIONAL AL POLIŢIŞTILOR – Colonel Gliga Traian iar din partea organizaţiilor sindicale: SINDICATUL NAŢIONAL AL POLIŢIŞTILOR ŞI PERSONALULUI CONTRACTUAL – vicepreşedinte Ionescu Marius, EUROPOL – Sinsp. Szakacs Emanuel, DIAMANTUL – Cms. şef Raica Florin şi PRO LEX – Asp. Pop Sebastian.
Textul proiectului de Lege este afişat şi poate fi consultat pe pagina de internet www.mai.gov.ro, la secţiunea Transparenţă decizională, precum şi la Centrul de Relaţii cu Publicul al M.A.I., din Piaţa Revoluţiei nr. 1 A, sector 1, Bucureşti.
Propunerile, sugestiile şi opiniile persoanelor interesate cu privire la acest proiect de act normativ sunt aşteptate pe adresa de e-mail: dgj_transparenta@mai.gov.ro în termen de 20 de zile, începând cu ziua postării pe site-ul MAI.