- Directorul Registrului Comerțului a fost demis săptămâna trecută după mai bine de o lună de disfuncționalități majore în funcționarea noului portal al instituției. Problemele rămân, iar multe din ele par insurmontabile. „Nimeni nu știe când mai ies actele”
Haosul de la Registrul Comerțului va continua și după revocarea directorului instituției cât timp nu se schimbă nimic în funcționarea noului site al ONRC, care în momentul de față mai mult încurcă antreprenorii. Oamenii de afaceri se plâng că li se cere să depună de mai multe ori aceleași acte pentru că se pierd dosarele, iar termenele de soluționare a petițiilor se schimbă aproape zilnic.
La o lună de la implementarea noului site al Oficiului Național al Registrului Comerțului, ministrul Justiţiei (ONRC), Alina Gorghiu, a decis joi, 12 septembrie, revocarea din funcție a directorului general al instituției, Valentina Burdescu, după ce Corpul de Control a constatat un management defectuos, întrucât deciziile privind modul şi momentul implementării noului sistem informatic şi testarea insuficientă a aplicaţiei informatice au generat disfuncţionalităţi în activitatea structurii.
Luiza Mardare este noul director general al ONRC.
Rezolvarea unei petiții durează încă o lună
Antreprenorii și simplii cetățeni sunt nemulțumiți pentru că portalul Registrului Comerțului este și acum practic nefuncțional, iar soluționarea unor petiții simple durează și o lună de zile.
„Când nu mai ai chef să faci furăciuni mici, pe achiziții de birotică și papetărie și șpăgi pentru angajări, că doar ești Registrul Comerțului, ce faci? Faci o licitație mamut să faci un nou portal de 40 milioane de euro, nefuncțional, care să înlocuiască fostul portal care funcționa perfect. E o fraudă uriașă, nerușinată și atât de evidentă, că mă dor ochii când citesc”, a scris un un utilizator Facebook.
Disfuncționalitatea site-ului ONRC a făcut ca angajații de la oficiile județene ale Registrului Comerțului să preia toate cererile venite de la oamenii de afaceri și cetățeni, iar de multe ori aceștia nu fac față volumului mare de muncă.
„După ce statul român a plătit 40 milioane de euro pe o platformă informatică a Registrului Comerțului care are mai multe erori decât lucruri bune, activitatea din oficiile județene este susținută cu eroism de angajații care sunt copleșiți de problemele generate de această „digitalizare”. Pur și simplu mă gândesc cu condescență la profesioniștii cu care interacționez săptămânal la ghișeele și birourile Registrului Comerțului Deva, și mă enervez când îmi dau seama în căt de multe domenii țara asta este „defectă. Să nu mai zic de nervii pe care mi-i creează această stare de fapt în fiecare zi, sau de clienții care apelează la serviciile noastre și sunt la fel de bulversați că și noi”, descrie un alt român cu ce se confruntă constant când vine vorba de portalul ONRC.
S-a ajuns ca o cerere adresată Registrului Comerțului prin intermediul site-ului său să fie soluționată după o lună de zile, timp în care solicitantului i se cer de mai multe ori aceleași acte, iar termenele de rezolvare a solicitărilor sunt schimbate intempestiv aproape zilnic.
„De bine, de rău, Registrul Comerțului era funcțional! Printre puținele lucruri rămase de la guvernarea de un an a lui Cioloș! Ne obișnuisem cu sincopele sale și știam că înregistrarea unei firme sau a unei modificări va dura maxim o săptămână! Dar ce se întâmplă de o lună, de când au prăduit 40 de milioane pe un sistem care, efectiv nu merge! este de neimaginat! Nimeni nu știe când mai ies actele! Te cheamă sa le redepui că nu știu ce au făcut cu dosarul! Se schimbă termenele zilnic, fără nicio înștiințare! Asa bătaie de joc de mult nu am mai văzut! Si i-au dat și o poală de bani lui Vodafone să facă tâmpenia asta!”, este postarea unei românce pe Facebook.
Fosta directoare a ONRC: „ Portalul este funcțional”
În totală contradicție cu ce reclamă antreprenorii, fosta conducere de la Registrul Comerțului consideră că noul site al instituției este cât se poate de funcțional și chiar se fac zilnic optimizări.
„Portalul este funcțional și asigură serviciile on-line, iar începând cu data de 26.07.2024 se monitorizează permanent sistemul informatic, fiind verificate, analizate și tratate situațiile atipice de natură tehnică ce se înregistrează din exploatarea sistemului, zilnic fiind efectuate optimizări”, a declarat Valentina Burdescu, fosta directoare a ONRC, pentru termene.ro.
Noul site al Registrului Comerțului a fost lansat pe 1 august 2024, iar autoritățile promiteau că antreprenorii pot înființa o firmă în doar 24 de ore. După doar câteva zile, s-a dovedit că, de fapt, aplicația este complet nefuncțională.
De altfel, chiar din timpul testării au ieșit la iveală breșe de securitate foarte mari și disfuncționalități. De pildă, CNP-urile celor care foloseau portalul, dar și date esențiale despre firme putea fi văzute de oricine accesa platforma, potrivit economedia.ro.
S-a ajuns astfel ca băncile să funcționeze cu frâna de mână trasă când trebuie să acorde un credit unei firme, pentru că au nevoie, de regulă, de informații pe care le accesau prin intermediul portalului ONRC, iar acum reușesc să facă acest lucru foarte greu sau deloc.
În cazul beneficiarilor persoane fizice, băncile nu pot emite un card de credit, de pildă, dacă nu pot verifica dacă datele de identificare ale solicitantului au fost actualizate. Sunt probleme și la sistemul de plăți.
De multe ori se întâmplă ca celor care folosesc site-l ONRC să nu li se valideze plățile, astfel că se ajunge uneori în situația ca persoane care au cumpărat diverse lucruri de pe platformă, să nu le plătească din cauza unei erori a sistemului informatic.
Sindicat: „Haosul persistă la Registrul Comerțului!”
Degringolada creată de implementarea noului sistem informatic al ONRC este confirmată și de angajații instituției, care au postat pe Facebook o serie de precizări legate de funcționarea noului portal, din care reiese că investiția de 40 de milioane de euro este practic inutilă.
„Informații complet eronate! Referitor la concediul de odihnă: din statisticile interne ale ORCT-urilor numărul de zile de concediu de odihnă per salariat din august 2024 este mai mic decât cel din perioada similară a anului 2023. Referitor la roboți: nu există operațiuni efectuate de altcineva în afară personalului angajat care execută operațiunile ce trebuiesc a fi efectuate. Numărul real care contează din punct de vedere al soluționării este numărul de cereri care intră efectiv la soluționare: înmatriculări, mențiuni și radieri, iar conform statisticilor în anul 2023 – 68.506 cereri și în anul 2024 – 67.300 cereri. Deși ne lăudăm cu niște numere, acestea sunt mai mici decât cele precedente. Cererile automatizate acum, erau automatizate și pe vechiul sistem informatic!!! Haosul persistă din 26.07.2024 la Registrul Comerțului!”, spun reprezentanții Sindicatului Angajaților din Oficiul Național al Registrului Comerțului.
În ciuda promisiunilor că noul portal al ONRC va fi optimizat, iar disfuncționalitățile și breșele de securitate vor dispărea, în ultima lună și jumătate lucrurile nu s-au schimbat în bine decât într-o măsură foarte mică, iar acest lucru afectează atât mediul de afaceri autohton, cât și investițiile străine.