Sala de şedinţe a Muzeului Judeţean Mureş din Cetatea Medievală a fost gazda unei conferinţe de presă, miercuri, 9 noiembrie 2016, intitulată WARHAKS F16. Organizată de Aeroportul Internaţional Transilvania, SC Azomureş SA şi Alumni Universităţii „Petru Maior” din Tîrgu Mureş, conferinţa a prezentat Povestea Primelor Avioane F16 ale Armatei Române.
Printre invitaţi alături de reprezentanţi ai firmelor importante din oraş, studenţi de la UMF secţia Militară, s-au numărat jurnalistul Adelin Petrişor, comandorul Cătălin Micloş-pilot instructor F16, comandor Adrian Motorga-pilot Mig 21 Lancer şi Mircea Duşa, fost ministru al Apărării Naţionale.
De ce F16 şi nu altceva
În deschiderea conferinţei fostul ministru al Apărării, Mircea Duşa a vorbit pe larg despre povestea avioanelor F16 şi a explicat de ce a cumpărat România aceste avioane şi nu altele.
Achiziţionarea avioanelor începe programul de modernizare în domeniul aviaţiei de vânătoare şi prevede dotarea flotilelor noastre cu avioane multirol F-16, a spus ex-ministrul Apărării. Programul acesta este unul complex care vizează nu numai achiziţia de avioane, ci şi modernizarea acestora din punct de vedere mecanic, motorul este de ultimă generaţie. Totodată vizează şi modernizarea infrastructurii din ţară ca să fie compatibila cu avioanele F-16, achiziţia armamentului şi muniţiei pentru misiuni aeriene şi pregătirea personalului tehnic – piloţii şi a personalului de întreţinere. Aceasta capabilitate nu se poate realiza de la o zi la alta, ci în timp. Este un efort serios al Guvernului României şi al bugetului pentru a asigura o asemenea capabilitate militară, a explicat Duşa.
Au ajuns în ţară şase avioane
Primele şase avioane au ajuns în ţară, urmând ca la primăvară să sosească alte trei, iar apoi încă trei.” Aceste 12 avioane vechi, dar modernizate, tip F-16, pentru care România plăteşte 628 de milioane de euro, nu sunt second hand în sensul în care se vorbeşte de o maşină achiziţionată la mâna a doua. Aceste 12 avioane americane F-16, din excedentul Fortelor Aeriene Portugheze, au aparatură de bord nouă si sunt dotate cu sisteme performante de armament. Ele vor înlocui o parte din vechile MIG-uri 21 Lancer, aparatele de zbor sovietice demult depăşite din dotarea actuala a Forţelor Aeriene Române”, a spus fostul ministru al Apărării.
Adelin Petrişor despre zborul cu F16
În continuare a luat cuvântul jurnalistul Adelin Petrişor, singurul jurnalist civil care a zburat cu un astfel de aparat şi ne-a explicat după care ne-a şi prezentat într-un reportaj filmat pentru TVR 1 tot ce ştia despre F16., dar şi ce senzaţii poate avea un pilot supus supraîncărcării de 9G. „Când sângele are tendinţa să coboare în membrele inferioare, când pilotul neantrenat poate chiar leşina”, a explicat Adelin Petrişor.
Baza 86 Aeriană de la Borcea, din apropierea oraşului Feteşti, a fost modernizat pentru a face infrastructura compatibilă cu operarea avioanelor F16. Căci pe lângă cumpărarea propriu-zisa a avioanelor, mai este nevoie şi de realizarea unei infrastructuri, a integrării n sistemul de apărare şi de pregătirea completă a piloţilor care se instruiesc în Portugalia pe aceste avioane.Conform acordului semnat cu Portugalia, primii ofiteri şi maiştri militari din Forţele Aeriene Române au plecat în Portugalia pentru un curs de pregătire pentru trecerea pe aeronave F-16. Astfel 80 de militari – 6 piloti, 3 ofiţeri, 22 ofiţeri ingineri, 45 maiştri militari, 2 specialişti în domenii specifice – au incheiat programul de instruire şi pot opera pe F-16 în România.
Primii piloţi antrenaţi în Portugalia au ajuns acasă
Cei doi piloţi, invitaţi la evenimentul de azi, comandorii Cătălin Micloş şi Adrian Motorga care au participat la o pregătire de doi ani în Portugalia au povestit din experienţa lor trăită peste hotare. Începând de la plăcerea de a vorbi în limba română, până la a pilota asemenea aparate de zbor care pot rezista trei ore în aer, care se alimentează înainte şi după misiune, fiind mereu gata de o nouă provocare, şi în care pe lângă zbor, pilotul trebuie să se concentreze la o sumedenie de alte misiuni, presupune o pregătire extraordinară. De acum încolo lor le revine greaua misiune de a-i pregăti pe tinerii care vor fi selectaţi pentru a pilota aparatele F16 intrate în dotarea Forţelor Aeriene Române.
Aceste aeronave fabricate în anii 80-83, au fost utilizate un deceniu de Fortele Aeriene ale Statelor Unite (USAF). în anul 2000, au fost preluate şi utilizate de Portugalia şi după un program de modernizare MLU (Mid-Life Update). Din 2013 a fost semnat contractul de vânzare către România, avioanele au reintrat în reparaţie şi modernizări, iar în momentul de faţă ele sunt gata de zbor, la intreaga lor capacitate de luptă.
Erika MĂRGINEAN