Stirile Punctul

Prim-ministrul Ilie Bolojan, speranțe pentru loturile de mijloc ale autostrăzii A8: acestea ar putea fi finanțate prin programul SAFE

Loturile de mijloc ale autostrăzii A8 (cele cuprinse între Miercurea Nirajului și Leghin) ar putea fi finanțate printr-un nou program european, denumit SAFE. Acesta e un acronim de la ”Strengthening the European Defence Industry through Common Procurement Act”, un program european menit să stimuleze investițiile în întărirea apărării comune a Europei. Cele șase loturi de mijloc ale autostrăzii A8 au șanse minime să mai poată fi finanțate prin vreun program european. Despre PNRR nici nu mai poate fi vorba. Aici, doar loturile Târgu-Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Târgu-Neamț mai pot intra în discuție. Nici aici nu e sigur 100%, din cauza avansului slab al lucrărilor.

Iar prin Programul Transport, iarăși e problematică finanțarea. Recent, ministrul Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru, explicase că, pentru Programul Transport, România are deja o supracontractare de peste 300%, așa că puțin probabil ca loturile din autostrada A8, care sunt și așa mult întârziate, să mai poată prinde finanțare europeană. Despre finanțare de la buget nici nu are rost să deschidem subiectul.

În aceste condiții, programul SAFE vine ca o mănușă. Prin acest program, statelor membre UE le sunt alocate, în total, cam 150 de miliarde de euro. Fiecare stat urmează să vină, în scurt timp, cu propriile propuneri de obiective care să fie finanțate prin SAFE. Ideea e că pot fi finanțate nu doar obiective strict militare, ci și unele conexe, care pot contribui la o mai bună apărare a Europei împotriva agresorului rus. Aici pot intra și poduri sau autostrăzi.

Azi, într-o conferință de presă, prim-ministrul Ilie Bolojan a declarat că în orele următoare România va trimite la Bruxelles propunerile sale de obiective de construit cu finanțare SAFE. Între aceste proiecte, Ilie Bolojan a menționat și ”autostrăzile care merg spre zona de nord-est a Moldovei”. Adică A7 și A8. Singura veste proastă în acest context e că fondurile SAFE nu mai sunt bani nerambursabili, ci doar împrumuturi. Însă unele cu dobândă zero sau foarte mică, garantate de bugetul UE, cu durată de rambursare de până la 45 de ani și 10 ani perioadă de grație. În plus, la achizițiile prin SAFE, statele membre nu mai plătesc TVA.

O singură condiție mai deosebită e de îndeplinit. Pentru a asigura economii, interoperabilitatea și pentru a reduce posibila fragmentare, statele membre beneficiare va trebui să facă achiziții publice comune, care implică cel puțin două țări participante pentru a fi eligibile pentru împrumuturi prin SAFE. Dar această condiție se poate îndeplini relativ ușor.

Una peste alta, programul SAFE poate fi extrem de util Guvernului român, pentru a finanța construcția autostrăzii A8, unde, în ultimii ani, s-au ratat aproape toate finanțările nerambursabile care se putea rata. Mai prozaic spus, berzei chioare, care e România, îi face Uniunea Europeană cuib. Numai bunăvoință să fie din parte-ne.