Săptămâna trecută (29 iunie) s-a desfășurat o primă întâlnire a factorilor interesați din zona prin care va trece autostrada Tîrgu – Mureș – Iași, respectiv secțiunea Tîrgu – Mureș – Praid: reprezentații comunităților locale din regiunea Niraj – Târnava Mică, administratorii ariilor protejate, reprezentanții Administrației Bazinale Mureș, instituții descentralizate, care reprezintă suma factorilor interesați din zona prin care va trece autostrada Tîrgu – Mureș – Iași, respectiv secțiunea Tîrgu – Mureș – Praid, conform informațiilor transmise de Iulia Vizi, Asociația „Grupul Milvus”.
Scopul principal al întâlnirii a fost crearea unei platforme de discuții cu privire la ruta preconizatului drum, a problemelor sociale și de mediu care vor apărea în momentul începerii construcției.
Faza actuală a acestei autostrăzi (cea de revizuire a planului și prospectare) permite în acest moment coagularea opiniilor din toate sferele sociale și instituționale pentru a se găsi cele mai bune soluții tehnice pentru oameni și natură.
La acest eveniment și-au prezentat punctul de vedere reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, reprezentantul firmei de proiectare, dar și reprezentanții unei firme de consultanță de mediu cu experiență în proiectarea acestori tipuri de infrastructuri.
Întâlnirea a oferit un cadru propice pentru ca primarii să își exprime părerile cu privire la ruta pe care o va avea autostrada.
Câteva probleme la Miercurea Nirajului
Primarul localității Miercurea Nirajului, Tóth Sándor a adus în vedere chestiuni care ridică câteva semne de întrebare cu privire la autostradă: „Principala problemă este că autostrada taie localitatea în sine și nu UAT-ul, noi avem o propunere de deviere a UAT Miercurea – Nirajului – Gălești în dreapta spre satul Rigmani, acolo ar fi un loc, am și fost pe teren cu specialiștii. Iar a doua problemă este nodul rutier, dacă un oraș nu este prioritar în țara asta atunci este o problemă, am putea lega trei drumuri județene – Ernei, Reghin, Acățari – deci dacă cele trei drumuri nu sunt prioritare pentru realizarea unui nod rutier, atunci pentru noi cei din Valea Nirajului este inoportună construcția autostrăzii”.
Infrastructură verde în preconizata autostradă
De asemenea, Asociația „Grupul Milvus” consideră că dezvoltarea și implementarea infrastructurii de transport trebuie realizată în armonie cu valorile naturale, respectând cerințele ecologice a speciilor din areal, dar totodată ținând cont de doleanțele comunităților locale. Sos Tibor, coordonatorul de proiect: „Noi ca asociație de protecția naturii vom cere integrarea de elemente de infrastructură verde în preconizata autostradă. În același timp, sperăm ca reprezentanții ministerelor să ne ajute în implementarea acestor soluții în planurile de construcții și la fel așteptăm ca firmele care lucrează în planificare să ne ajute cu soluțiile tehnice, pe care noi ca asociație nu le avem. Sperăm într-o colaborare strânsă pentru soluțiile cele mai bune, fezabile, prietenoase cu mediul.”
Proiectul TRANSGREEN – Planificare integrată a infrastructurii de transport și a infrastructurii verzi în regiunea Dunăre-Carpați în beneficiul oamenilor și al naturii își propune să dezvolte soluții pentru crearea unei rețele de transport cu impact cât mai redus asupra mediului și pe care să se circule în siguranță.
Proiect co-finanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR).
Buget total: 2.481.321,16 euro. Contribuția FEDR: 2.109.122,95 euro.
Titi DÃLÃLÃU
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.