Multă lume se plânge de transportul de persoane interjudetean. Și cititorii noștri ne-au sesizat asupra faptului că, nu o dată, s-au confruntat cu probleme atunci când au vrut să călătorească din Târgu Mureș sau alte localități ale județului către destinații din țară.
Mulți s-au plâns de faptul că orarul nu este respectat. Am urmărit câteva curse după orarul afișat pe pagina de internet autogări.ro (mersul autobuzelor – nr.r) și putem spune că în cea mai mare parte orarul este respectat, plus minus câteva minute.
Un alt tip de sesizare pe care l-am primit se referă la faptul că unele firme acceptă mai multe rezervări decât locuri are microbuzul sau autocarul care operează acel traseu. Pe autogări.ro, la fiecare cursă afișată călătorii pot adăuga comentarii sau pot aprecia pozitiv sau negativ cursa respectivă. La mai multe curse am găsit, într-adevăr comentarii privind modul de operare.
Iată, de exemplu, un comentariu postat în 21 iunie 2023 de un călător de pe ruta Bistrița Brașov: “Să te ferească Dumnezeu să ai de mers cu ei. Deși ai rezervare și plătești în avans te înghesuie ca pe niște vite. Rezervă locuri în neștire și după aia să te descurci. Mai bine mergi cu trenul de noapte.Cumpărați un microbuz cu suficiente locuri. Să vă fie rușine”
O altă problemă ridicată de cei care folosesc transportul public interjudetean se referă la faptul că șoferii nu respectă locurile de sosire/plecare.
Iată ce a scris un călător de pe ruta Cluj-napoca Târgu Mureș: “șoferul nu a parcat unde e stația (am sunat și la agenție să întreb unde să aștept). După ce a plecat făra mine, biletul fiind plătit în prealabil, a încercat să pretindă că m-a sunat și că aveam telefonul închis”. Un alt călător, de pe ruta Târgu – Mureș – Cluj Napoca, a scris, în 7 octombrie 2023: “Autobuzul nu s-a prezentat la locul declarat ci la altă locație. Iar persoana care a răspuns la telefon confundă stația cu alta, din altă localitate”.
În 2 iunie 2023, un pasager care trebuia să călătorească pe ruta Reghin-Oradea a scris: “Dezamăgitor, șoferul oprește unde dorește el, nicidecum unde scrie pe site. Pleacă fără tine, chit că ai rezervare. Dacă suni la dispecerat, ți se spun minciuni „cum că a oprit unde trebuie”, că „a luat 4 persoane cu rezervare”. Unele companii de transport dețin propriile autogări unde pasagerii sunt siguri de locul de plecare. Cei care însă seu urcă din localități intermediare sunt nevoiți să ia autobuzele uneori din parcările unor supermarket-uri, cum e și cazul parcării Kaufland de pe str. Gheorghe Doja din Târgu Mureș, sau din alte locuri “de pe marginea drumului”. De aici apar uneori și probleme.
Departe de noi gândul de a generaliza pentru că, așa cum am spus și în începutul articolului, sunt multe firme care își fac treaba în mod exemplar însă, se pare că tot mai des apar probleme iar acest domeniu pare prea puțin supus verificărilor riguroase din partea autorităților.
Nerespectarea programului stabilit, a stațiilor și suprarezervarea sunt cele mai deranjante probleme pe care care le semnalează călătorii și cititorii noștri.
Unde putem depune sesizări?
Trebuie să știți că atunci când vă sunt încălcate drepturile de consumatori (clienți ai acestor servicii de transport public) vă puteți adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și, în cazul transportului de călători Autorității Rutiere Române, cei care licențiază și verifică aceste societăți. Bineînțeles că în cazul în care sunteți martorul unei infracțiuni sau contravenții rutiere puteți să vă adresați Poliției.
D.B.