Sistemul eFactură nu are probleme de funcționalitate, însă anumite acțiuni ale utilizatorilor conduc la situații cum este încărcarea aceleiași facturi în mai multe exemplare, este mesajul ministrului Finanțelor, Marcel Boloș.
Potrivit ministrului, cauza acestei probleme, cu facturi încărcate în zeci de exemplare, este că utilizatorul care încarcă factura apasă în mod repetat tasta „Trimite”.
CNIF, centrul IT al finanțelor, va veni cu o soluție la această problemă, urmând ca ulterior sistemul eFactură să anuleze facturile încărcate în mod repetat. Informații privind utilizarea sistemului eFactură sunt disponibile pe site-ul ANAF. Potrivit informațiilor Profit.ro, termenul în care CNIF trebuie să implementeze o soluție la multiplicarea facturilor este de o săptămână.
Este important de menționat că sistemul eFactură va rezolva problema facturilor multiplicate doar de la momentul introducerii acestei funcționalități și doar pentru viitor, astfel că, pentru situațiile apărute până la momentul respectiv, rezolvarea rămâne stornarea facturilor multiplicate, potrivit lămuririlor primite de la Finanțe de către Profit.ro.
De la 1 ianuarie a devenit obligatorie încărcarea în sistemul eFactură a tuturor facturilor dintre firme în termen de 5 zile lucrătoare, dar sancțiunile se aplică abia de la 1 aprilie. Ulterior, de la 1 iulie se mai consideră factură doar factura emisă prin sistemul eFactură, iar termenul după care se aplică sancțiunea se reduce la 5 zile calendaristice.
În ultimele zile, pe măsuă ce tot mai multe firme încep să emită- facturi în noul sistem, utilizatorii au început să ridice probleme.
„Aș vrea să fac câteva precizări. Modulul eFactură nu are probleme de funcționalitate, funcționează fără niciun fel de întrerupere. Numărul facturilor actualizat, pentru că cele 2,7 milioane de facturi erau până luni, a depășit 4,2 milioane și avem o valoare a facturilor înregistrate de 19 miliarde de lei. Să revin la utilizatori. S-au remarcat trei tipuri de greșeli pe care în mod frecvent le fac utilizatorii modulului. Prima, nu așteaptă după ce au apăsat tasta <> ca factura să fie trimisă și tastează de nenumărate ori. Din această cauză apare în sistem emisă de mai multe ori factura electronică. A doua, pentru ca să corecteze în astfel de situații, Codul Fiscal spune că ar trebui să facă factură de stornare și această chestiune care ține de numărul mare de stornări este destul de neconfortabilă. Dar, trebuie să înțeleagă toți utilizatorii că odată o factură electronică încărcată în sistem, ea rămâne acolo și se contabilizează la TVA pe care urmează să-l deducă sau să-l colecteze acești utilizatori. A treia chestiune, sistemele informatice terțe, prin care se asigură transmiterea în sistemul eFactură, sistemele informatice proprii, de multe ori la interoperabilitatea cu sistemul eFactură, pot să dea erori”, a spus Boloș la postul Digi24.
Ministrul a explicat că o soluție care va fi introdusă de CNIF va fi în sensul facturilor încărcate în mai multe exemplare. „Ce măsuri putem să luăm în sprijinul utilizatorilor, dar care nu este o greșeală a modulului eFactură, este ca în momentul în care vor apăsa tasta <> de mai multe ori și este același exemplar de factură electronică, este să îl respingem și să nu ajungem la această încărcare repetată. Astăzi am discutat cu colegii pe partea tehnică și am luat hotărârea să anulăm noi trimiterile repetate care se fac din greșeala utilizatorilor, încât să nu ajungem în situația aceasta, în care avem facturi electronice încărcate în repetate rânduri. Tasta <> se apasă o singură dată”, a mai transmis ministrul.