În ciuda legislației care limitează importurile de zahăr din Ucraina, pe rafturile marilor lanțuri de magazine ajunge în continuare zahăr de proveniență Ucraina la preț de dumping, după cum spun procesatorii locali și cultivatorii de sfeclă. Aceștia solicită sprijinul autorităților, nemulțumiți că sunt concurați neloial și că rămân fără piață de desfacere. Fabrica de Zahăr Luduș, spre exemplu, susține într-o notă către Guvern, că Lidl, cel mai mare retailer alimentar din România, i-a preluat mai puțină marfă decât se convenise inițial. Comerciantul, care și-ar fi redus achizițiile de zahăr produs local, își ofertează însă clienții cu zahăr ce costă sub 4 lei, adică tot cât ar fi costat producția unui kilogram de zahăr din sfeclă de zahăr românească în campania din acest an, la Luduș.
Cultivatorii de sfeclă de zahăr și reprezentanții fabricii de zahăr Luduș, singurul producător de zahăr cu acționariat autohton din România, atrag atenția că legislația prin care s-a institut un mecanism de limitare a importurilor de zahăr din Ucraina nu își atinge scopul, piața locală fiind în continuare invadată de marfă ieftină de peste granițe, potrivit unei note de informare trimise joi Ministerului Agriculturii și Autorității Vamale de către Fabrica de Zahăr Luduș și Asociația Cultivatorilor de Sfeclă de Zahăr „Beta” Luduș. Situația poate aduce prejudicii importante fermierilor și procesatorilor care sunt astfel puși în fața unei concurențe neloiale, spun cultivatorii.
Marfa de proveniență Ucraina ar ajunge în țară via Bulgaria, importatorii eludând astfel legea potrivit căreia zahărul din trestie sau din sfeclă și zaharoză chimic pură, în stare solidă, pot fi importate din Ucraina numai pe baza unui acord pentru punerea în liberă circulație și utilizarea în/pe teritoriul României emis operatorilor economici cu sediul social și punctul/punctele de lucru pe teritoriul României, care desfășoară activități în fabricarea zahărului.
Pentru a demonstra că situația este reală, fermierii și procesatorul local oferă în adresa către Minister și Vamă exemplul retailerului Lidl, liderul pieței comerțului alimentar din România, care ar fi redus din achizițiile de zahăr produs în România în favoarea unuia mai ieftin, din Ucraina, adus în țară de ambalatori (distribuitori).
„În contextul în care doar prețul de producție al zahărului din sfeclă de zahăr în campania din acest an a fost similar cu cel pe care comerciantul îl are la raft, ne întrebăm cum pot procesatorii români să-și vândă marfa și totodată dacă merită ca aceștia să achiziționeze materia primă de la fermierii români.
Potrivit documentului citat, Lidl ar fi redus cantitatea de zahăr cumpărat de la Luduș. Motivul ar fi fost prețul mai mare în comparație cu ce poate obține de la alți disribuitori (ambalatori). Într-o situație similară ar fi și Agrana, au spus pentru Economica surse din piață. Agrana nu este însă printre semnatarii notei de informare transmise către minister.