Producătorul de vinuri Villa Vinèa din judeţul Mureş şi-a majorat anul trecut afacerile cu 23% comparativ cu 2020, primul an de pandemie, după ce vânzările din HoReCa au reuşit să crească şi să revină la nivelul de dinaintea crizei sanitare. Relaxarea restricţiilor comparativ cu 2020 (deşi nu total) a făcut ca segmentul HoReCa să crească, însă şi retailul (modern şi magazinele de specialitate) a rămas pe un trend ascendent.
„Creşterile de pe aceste două verticale de afaceri ne confirmă că în 2021 consumul s-a îmbunătăţit comparativ cu primul an de pandemie, dar şi că strategia noastră de business a dat roade. Dacă în HoReCa am reuşit să creştem, în ciuda lipsei de predictabilitate a industriei, în ceea ce priveşte turismul la cramă, acolo nu am atins veniturile prepandemice. Acest lucru este asociat cu scăderile dramatice înregistrate de turismul de incoming“, a declarat Mircea Matei, director general al Villa Vinèa.
Totuşi, călătorii români care au degustat vinuri la cramă le-au cumpărat apoi din retail (online sau offline), acoperind parţial acest gol. Astfel, în ceea ce priveşte veniturile la cramă, ele au reprezentat doar 60% din nivelul de dinainte de criza sanitară.
Ultimii doi ani au fost o perioadă dificilă pentru industria vinului, sectorul fiind dependent în bună parte de HoReCa, unul dintre domeniile cele mai afectate de pandemia de COVID-19. Dat fiind că localurile au fost închise sau au funcţionat cu restricţii, acest lucru a înseamnat vânzări mai mici şi de vin.
Totuşi, pentru crama din judeţul Mureş, cifra de afaceri a urcat în 2021 la 3,8 mil. lei, cel mai bun rezultat de până acum. Spre comparaţie, în 2019 şi 2020 businessul fusese la 3,1-3,2 mil. lei. Valoarea vânzărilor către restaurante şi vinoteci s-a dublat anul trecut faţă de 2020, fiind relativ egală cu cea din 2019.
Parţial, rezultatele Villa Vinèa de anul trecut au fost susţinute şi de schimbarea comportamentului de consum. Mircea Matei spune că românii consumă tot mai mult vin în confortul propriilor locuinţei şi optează pentru produse premium. Vânzările din segmentul de top al producătorului din Mureş, ce are în total 20 de vinuri în portofoliu, au urcat cu 81% în 2021 versus 2020.