Directorul Muzeului Judeţean Mureş, Zoltan Soos, a anunţat, miercuri, iniţierea unui program-pilot pentru elaborarea unui manual şcolar, care să îmbine experienţa practică a muzeografilor din domeniul ştiinţelor naturii cu metodele didactice. ‘Deocamdată noi iniţiem nişte programe-pilot care să încerce să combine cunoştinţele noastre practice cu metodele de predare de la şcoli şi o să vedem în ce măsură materialul din manuale confruntat cu realitatea din colecţii, din muzee, din natură se pot combina (…) Ar trebui pus accent pe experienţa copilului, cum îşi poate verifica acea experienţă în realitate. La noi nu se pe pune accent pe asta, se pune pe cantitate, să înghită copilul cât mai mult, luăm o pâlnie şi turnăm tone de cărţi în capul unui copil fără să ne pese dacă a înţeles ceva din ele’, a arătat Zoltan Soos.
Acesta a spus că prin programul-pilot se încearcă ajutarea sistemului de învăţământ românesc să devină interactiv, pentru a se renunţa la cantitate în favoarea calităţii şi nu exclude posibilitatea să se ajungă în final la formularea unei propuneri concrete către Ministerul Educaţiei Naţionale. ‘Avem un sistem de învăţământ moştenit din comunism, care se axează pe cantitate şi nu pe calitate – în care nu vrem să înţeleagă copilul, vrem doar să bifăm o activitate şi acest lucru trebuie schimbat cumva. Având Reţeaua Naţională a Muzeelor cu o experienţă vastă, plus experienţele noastre, aşteptăm să vină cât mai mulţi profesori să verificăm într-adevăr cum funcţionează. Poate ajungem într-un an, doi, să facem propuneri la Ministerul Învăţământului pentru schimbarea manualelor ca să nu fie axate pe cantităţi, să fie mai clare şi mai inteligibile pentru copii’, a mai arătat Soos.
Soos a afirmat că există şi elevi care au capacitatea de a asimila cantitatea mare de materii care se cere în şcoli, însă mulţi nu rezistă la această presiune şi devin pasivi.
El a susţinut că deocamdată muzeografii mureşeni se vor axa pe o anumită materie, însă treptat vor încerca să cuprindă şi alte materii. ‘Acum nu vreau să invoc Biologia, Geografia sau Istoria, unde este considerat important anul când se întâmplă iar copilul nu înţelege fenomenul, de ce se întâmplă. Asta nimeni nu îi explică. Ştefan cel Mare sau Iancu de Hunedoara la anul cutare face ceva, dar nu se ştie de ce face, nu se ştiu consecinţele, nu ştie ce s-a întâmplat înainte şi mai în toate materiile aceste probleme ar trebui oarecum eliminate ca să înţeleagă copilul’, a accentuat Zoltan Soos.
AGERPRES