Premierul a inițiat un proiect legislativ care reglementează un nou cadru juridic pentru ”amenajarea, administrarea și conservarea traseelor pedestre de interes național în scop recreativ”, în scopul valorificării patrimoniului turistic, ca activitate de sine stătătoare sau corelată cu cea de cicloturism sau de turism ecvestru.
Acordarea statutului de traseu pedestru de interes național in scop recreativ se va face de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, la solicitarea administratorului traseului sau a inițiatorului traseului, cu condiția ca acesta sã fie persoană juridicã de drept privat. Statutul de traseu de interes național se aprobă prin hotãrâre a Guvernului.
Se acordă statutul de traseu pedestru de interes național în scop recreativ în următoarele condiții cumulative:
a) străbate cel puțin 8 județe, cu o lungime de cel puțin 500 km, cu excepția celor care promovează prin parcurgerea lor siturile naturale UNESCO cu o lungime de cel puțin 200 km;
b) străbate mediul rural și natural al României în proportie de cel putin 70% din lungimea traseului, având ca scop ”promovarea identității naționale, a valorilor și tradițiilor zonelor tranzitate”;
c) unește siturile cu o importanță istoricã și culturală majoră, cum ar fi monumente istorice, situri arheologice, locuri de patrimoniu UNESCO, orașe cu o semnificașie culturală deosebită, peisaje naturale unice, biodiversitatea, arii protejate (parcuri naționale, parcuri naturale) care datoritp valorii lor ecologice li estetice pot fi considerate de interes național;
d) contribuie la conservarea patrimoniului natural și cultural-istoric și la educarea publicului cu privire la valoarea și unicitatea regiunilor traversate. Verificarea îndeplinirii condițiilor prevăzute va fi realizată de către o comisie interministerială.
Proiectul prevede, în primul rând, că traseele pedestre de interes național pentru scop recreativ nu necesită și nu se supun unei proceduri prealabile de omologare ca traseu pentru turism. Inițiativa stabilește în mod expres modalitatea de acordare a angajamentului de susținere a traseului pedestru de către autoritatea publică local pe a cărei zonă teritorial-administrativ trece traseul, respectiv a acordul scris al proprietarilor terenurilor aflate în proprietate privată, acestea find acordate pe întreaga durată de existență a traseului. Astfel, acordul scris al proprietarilor terenurilor aflate in proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice va fi acord de constituire a unei servituți publice de trecere a traseului pedestru de interes național.
Sectoarele de traseu care străbat terenuri proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice de drept privat precum și terenurile aflate în proprietatea privatp a autorităților publice locale vor putea fi exploatate și administrate de administratorul traseului numai cu acordul deținătorilor de drepturi asupra acestora. În acest scop administratorul traseului va încheia, în scris, cu aceștia, un angajament legal de trecere care va stipula în mod obligatoriu termenii și condițile amenajării, administrării și conservării sectorului de traseu.
De asemenea, este introdus conceptul de administrator al traseului, acesta find reprezentat de „unitățile administrativ-teritoriale pe raza cărora se aflã traseul, în parteneriat cu asociația de dezvoltare intercomunitară sau organizația neguvernamentală care a dobândit dreptul de amenajare, administrare și conservare a unui traseu pedestru de interes național pentru scop recreativ”. Proiectul prevede că autoritatea administrației publice locale pe teritoriul căreia se situeaza segmentul de traseu va susține și finanța întreținerea și dezvoltarea segmentului de traseu aferent teritoriului său, iar inițiatorul traseului va amplasa și aplica indicatoarele si marcajele traseului, va asigura și finanta întreșinerea li inlocuirea lor și va promova traseul aferent scopului și destinației pentru care a fost creat”.
În cazul în care solicitarea de acordare a statutului de traseu pedestru de interes național în scop recreativ se face la inițiativa unei persoane juridice de drept privat, comisia interministerială va desemna initțatorul traseului ca administrator pe o perioadã de 10 ani în parteneriat cu UAT-ul pe teritoriul căruia se află segmentul de traseu.
Category: Stirile Punctul