Interviu cu Radu Bălaș, deținătorul brandului „Old Romania”
În anul 2003 ați scris prima carte ce reprezintă o radiografie completă a Holocaustului în Târgu Mureș „370 de zile de teroare”, lucrare care a fost onorată cu premiul pentru Publicistică al Uniunii Scriitorilor Mureş. Același premiu l-ați primit și pentru cartea „Jurnal de gardian”, scrisă la doar doi ani după aceea. În anul 2013, în colaborare cu sora dumneavoastră ați realizat lucrarea „Târgu-Mureş – Istorie în tenişi”, o carte ilustrată pentru copii. Această pasiune către domeniul istoric va determinat să puneți bazele brandului „Old Romania”?
Da, sigur. Pasiunea pentru istorie a apărut încă de când eram mic iar la un moment dat, m-am apucat să colecționez mai multe ilustrate vechi cu orașul Târgu Mureș. Mi-am dat seama, ulterior, că puțină lume are acces la aceste imagini. M-am gândit care ar putea să fie forma prin care mai multă lume să ajungă la aceste imagini. Eu fiind jurnalist, la un moment dat, m-am saturat să scriu articole în presă și m-am gândit să fac un pas în față și să las în urma mea cărți cu o puternică încărcătură istorică.
Pe site-ul „Old Romania” se regăsesc produse valoroase cu o puternică încărcătură istorică precum: hărți, monede, timbre sau bacnote vechi. Am observat că aveți bacnote originale din perioada anilor 1940-1944. Cât de greu vă este să procurați aceste obiecte de colecție?
Eu făcând parte dintr-o lume a colecționarilor pot accesa aceste obiecte mult mai ușor decât publicul larg și le pot achiziționa în cantități mult mai mari. Pe site sunt mai multe produse, ele au venit treptat, am început cu „Old Târgu Mureș” și mi-am dat seama că produsul poate fi extins și la nivel de județ și am făcut „Old Mureș County”. Pe urmă văzând că ele sunt apreciate am realizat „Old Romania” pentru a putea să vând produsul la nivel național. Am realizat și produse de centenar, reproduceri după hărți vechi. Și așa numărul de produse a crescut în mod considerabil.
Ați realizat și o serie de albume de colecție ce conțin poze din diferite perioade istorice, primul a fost „Old Târgu Mureș”, după care au urmat și altele, însă am observat că cele mai multe ilustrează localitățile din zona Transilvaniei. Cât de mult iubiți istoria și cultura acestei zone?
Desigur că fiecare om își iubește originile. Iubim mai întâi cartierul în care ne-am născut, apoi orașul, județul, regiunea, pe urmă țara. Există un atașament față de locurile natale. Transilvania este și mult mai generoasă din punct de vedere al trecutului istoric pentru că aici au trăit mai multe etnii și mixajul dintre ele a creat ceva unic în Europa. În Transilvania există o îmbinare a culturilor: română, maghiară, evreiască, săsească iar asta îi dă un plus de unicitate și valoare.
„Old Romania” este proiectul dumneavoastră de suflet?
Da, este un proiect de suflet dar până la urmă este și o afacere. Sunt mândru că în viața mea nu m-am abătut de la ceea ce am știut să fac, de la jurnalism am trecut la scris cărți și pe urmă la realizarea de produse pe care să le vând și din care să trăiesc. Reușesc să duc această afacere de 10 ani și să-mi câștig existența de pe urma cărților, ceea este probabil, un lucru extrem de rar în România.
Aceste albume sunt de o calitate superioară, unele dintre ele având coperte de lemn gravate și legate manual de un cotor de piele. Cât de mult durează realizarea unui astfel de album? Dumneavostră prelucrați manual aceste albume?
Produsele au o importantă componentă hand-made. Copertele sunt asamblate separat și partea de tipăritură la fel. Nu durează foarte mult, depinde și de cantitatea comandată de clienți. Realizarea unui album din momentul în care ai materia primă poate dura aproximativ 20 de minute. Dar sigur, contează foarte mult și etapele pregătitoare dar noi fiind deja pe piață de 10 ani asta nu mai este o problemă.
Recent ați realizat și un canal de youtube „Old Romania”, unde postați diferite episoade ce prezintă momente din istoria națională și cea locală. Cum va venit această idee?
E o nouă etapă, în fiecare an am încercat să aduc produse noi și să inovez iar asta a dus și la o creștere a vânzărilor. Eu cred că viitorul este în online, canalele de youtube sunt de fapt varianta video a ceea ce eu întreprind. Încerc să găsesc subiecte interesante din care să fac câte un mini film documentar. Prin acest lucru vreau să-mi promovez produsele și poate că acest canal va deveni, la un moment dat, și o sursă suplimentară de profit.
Mai sunt oamenii interesați de istorie?
Da, sigur. Mereu vor exista oameni pasionați de trecut. Important e cum prezentăm istoria și cum o facem să fie mai atractivă pentru cei care, aparent, nu sunt interesați. Poți atrage oamenii prin diferite subiecte din trecut.
Va crește numărul de episoade de pe canalul de youtube în următoarea perioadă?
Da. Deja am pus 4 filme pe youtube, va mai urma încă unul până la revelion și pe urmă scopul nostru este să punem două pe lună sau chiar mai mult. Asta depinde și de timpul pe care îl avem și de factorii externi pe care nu putem să îi controlăm. Intenția noastră este ca la anul, pe vremea asta, să avem cel puțin 30 de filme pe canal.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.