Industria vinicolă înregistrează recorduri în pofida pandemiei. Producătorii de vin se arată optimiști, românii fiind tot mai interesați de vinurile locale, în special cele din gama premium. Crama Villa Vinèa este unul dintre producătorii locali care se bucură de un an foarte bun, estimând o creștere a cifrei de afaceri cu 17% în 2021, față de anul precedent.
“Am recuperat mare parte din pierderea din 2020 pe HoReCa”, a declarat, la PROFIT NEWS TV, Mircea Matei, Director General Villa Vinèa. Și din punctul de vedere al vânzărilor, crama a înregistrat o creștere de 25% până la jumătatea lunii octombrie, moment în care s-au introdus noile restricții.
“Tot ce s-a întâmplat în perioada aprilie-octombrie în domeniul HoReCa a fost foarte pozitiv, consumatorii au dorit să iasă după o iarnă de restricții. Din păcate, restricțiile introduse la mijlocul lunii octombrie cumulate cu veștile nu foarte pozitive din zona economică au stopat acest trend din HoReCa. Consumul din 15 octombrie până astăzi este ușor în scădere”, mai spune directorul. Una dintre direcțiile strategice ale cramei Villa Vinèa este și exportul. Circa 10% din producție merge către nordul Italiei, dar compania a exportat la începutul anului și în țări precum Canada, Germania, Austria sau Finlanda.
“Vinurile noastre sunt poziționate ca și segment de piața în zona mainstream plus și premium. Iar aici e un pic mai greu din cauza imaginii nu tocmai favorabile a României în general, nefiind cunoscută pentru vinuri de calitate”, atrage atenția Directorul General.
Potrivit acestuia, în ultimii doi ani a existat un tot mai mare interes pentru vinurile premium românești. “Vorbim de clienți nișați care vor să ofere restaurantelor pe care le aprovizionează vinuri diferite. Trendul trebuie să crească mult ca să fie ceva substanțial în businessul de vinuri românești”, continuă acesta. În anul următor, în retailul modern Mircea Matei estimează o creștere a vânzărilor mainstream plus, în timp ce pe retailul specializat, va crește interesul pentru vinurile din gaza superioară, dar și pe segmentul vinurilor spumante.
“Tot mai mulți clienți sunt interesati să vadă varianta românească, locală a prosecco, șampaniei”, afirmă el. “Eu văd că zona de HoReCa mediu este mai mică, în schimb se consolidează mai mult zona premium. Restaurantele actuale sau investitorii noi au văzut că zona premium este cea care păstrează clienții și consumatorii și consolidează un business pe termen lung. Și atunci destul de mulți se duc în zona de premium. Aici este direcția”, mai spune Mircea Matei.
Conform estimărilor recoltei furnizate de către statele membre, producția de vin din Uniune – inclusiv vin și must – în anul 2021 (anul de comercializare 2021/2022) se estimează a fi de 147 milioane de hectolitri, aceasta fiind cu 13% mai mică decât producția din 2020, în scădere cu 23 de milioane de hectolitri.