Secretarul de stat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, Bogdan Despescu, a anunțat marți un nou model unitar de organizare a dispecerizării serviciului de urgență 112, care va reduce semnificativ timpul de intervenție și va simplifica radical comunicarea dintre cetățeni și echipele operative.
Principala schimbare constă în eliminarea nivelurilor intermediare de comunicare: în loc să vorbească cu până la trei dispeceri, așa cum se întâmplă în prezent, persoana care sună la 112 va discuta cu un singur operator care va direcționa solicitarea direct către echipa din teren.
De la trei dispeceri la unul singur
„Astăzi un cetățean care sună la 112 este preluat de operatorul de la STS, este direcționat către dispeceratul de la nivel județean, iar dacă problema este într-o localitate, este direcționat către alt dispecerat și avem trei niveluri”, a explicat Bogdan Despescu într-o conferință de presă.
Noul concept, aprobat de ministrul de Interne Cătălin Predoiu, prevede un singur nivel de discuție între personalul MAI și cetățean, iar sesizarea va fi direcționată rapid către patrula din teren, fără alte intermediari.
Pentru eficientizarea activității, noul concept prevede realocarea a 20% din personal către activitatea efectivă din stradă. Secretarul de stat a precizat că MAI asigură în prezent peste 800 de servicii de permanență, cu aproape 6.000 de posturi, majoritatea la nivel județean, dar și la nivelul polițiilor municipale și în zona rurală.
„Sesizarea care a fost transmisă de către cetățean să fie direcționată de către cel din dispecerat într-o formulă rapidă către patrula, către echipa din teren fără a mai trece printr-un alt intermediar. Acesta este modul în care ne dorim să funcționăm, relație de discuție rapidă cu cetățeanul și direcționare rapidă a echipelor din teren”, a subliniat Despescu.
Tehnologie și digitalizare
Noul sistem va fi susținut de digitalizare și utilizarea mai multor platforme integrate. Autoritățile au dezvoltat sisteme GPS pentru patrule, echipate cu LPR-uri (sisteme de recunoaștere a plăcuțelor de înmatriculare) și alte tehnologii de colectare a datelor.
„Modalitatea de a vedea pe dispozitivele din dispecerate locul unde sunt patrulele poziționate, sunt mult mai multe capabilități pe care le-am dezvoltat și toate acestea vor permite celor din dispecerat să aibă o imagine din teren și, în același timp, să vadă nevoia de suplimentare cu resursă”, a explicat secretarul de stat.
Calendar de implementare și proiecte pilot
Implementarea noului concept este stabilită într-un calendar precis: începe din decembrie 2025 și continuă pe parcursul întregului an 2026. Obiectivul declarat este de a optimiza activitățile, reduce birocrația și crește capacitatea de reacție a structurilor.
Ministerul Afacerilor Interne va implementa două proiecte pilot pentru testarea noului sistem. Primul proiect, care va integra Poliția, Poliția de Frontieră și Jandarmeria, va fi operaționalizat în două locații: una la frontiera internă, cel mai probabil la granița cu Bulgaria, și o a doua la frontiera externă, în zona Moldovei.