După exodul ardelenilor din primii ani ai secolului XX care au ajuns în America, anii de după evenimentele din decembrie 1989 au adăugat o nouă generație de români.
Aceștia sunt răspândiți pe tot teritoriul SUA, dar comunitatea cea mai mare s-a fixat în New York. Nevoia de socializare, de folosire a limbii materne și de regăsire a unor obișnuințe de acasă îi reunește pe românii de toate vârstele și toate profesiile în cele câteva biserici ortodoxe din oraș.
Dintre acestea, se pare că biserica „Sfânta Maria”, aflată la adresa 4214 74 th Street, Elmhurst, New York 11373 este cea mai căutată de credincioși. Biserica este o construcție nouă, modernă, cu o sală pentru activități sociale și un spațiu pentru oficierea slujbelor. Au contribuit la edificarea lăcașului de cult preoții Nicolae Bârsan, Casian Fetea, Adrian Fetea și actualul preot paroh Chesarie Bertea care a finalizat construcția. Pictura în tempera este realizată de un pictor originar din Iași, iar piesele sculptate provin din Maramureș și din județul Neamț. Iconostasul realizat în Moldova este placat cu aur de 24 de carate și este împodobit cu icoane pictate în stil bizantin. Protosinghelul Chesarie Bertea s-a născut în satul Bozești, Maramureș și a absolvit trei facultăți: Teologie, Istorie și Drept la Sibiu, acolo unde a devenit doctor în teologie. A predat la Seminarul din Baia Mare, a fost vicarul Episcopiei de Caransebeș și profesor la Seminarul din același oraș, vicar al Arhiepiscopiei Tomisului și lector la Universitatea Ovidiu. A fost acceptat la al doilea doctorat la Madrid, dar Dumnezeu i-a hotărât un alt destin. A trecut oceanul și a devenit preot la Atlanta, apoi la New York.
„Nu vrem să ne înstrăinăm de tot”
„Departe de zonele de unde am venit, din locurile copilăriei noastre, am ajuns în SUA cu o credință ortodoxă străbună, am adus cu noi obiceiurile pe care nu le putem uita niciodată”, spune părintele Chesarie Bertea. Într-adevăr, anii copilăriei marchează, într-un fel sau altul, personalitatea fiecăruia dintre noi.
Păstrând obiceiurile și tradițiile românești, concetățenii noștri nu fac altceva decât să păstreze legătura cu moșii și strămoșii noștri, cu seva pământului din care se trag. Pentru aceasta militează Biserica Ortodoxă în America și în diaspora, în general.
Părintele Bertea spune că în parohia pe care o conduce încearcă să păstreze tradiția românească din toate zonele țării. Până la urmă, toate sistemele sau grupările religioase care și-au întemeiat într-un fel sau altul viața liturgică, au o anumită tradiție.
De altfel, nici nu pot exista fără o rânduială prin care se desfășoară cultul religios. Această rânduială se numește tradiție, ori în rândul poporului român tradiția se împletește cu neamul, cu istoria, cu credința. Acestea nu pot exista în mod individual și pentru unitate, românii americani în perioada sărbătorilor, dar nu numai atunci, simt că au ceva de spus aici într-o lume multiculturală și încearcă să păstreze cât mai bine tradiția, obiceiurile și portul popular românesc al neamului din care face parte.
Sărbătoare de Crăciun
De la vorbă la faptă și de la vis la realitate, unde se poate realiza întâlnirea românilor cu nostalgia plaiurilor natale? Desigur, în cadrul bisericii ortodoxe române care organizează slujbe deosebite prin caracterul lor național în care, spre deosebire de alte culte, credincioșii apelează la talentul lor artistic și organizatoric pentru a da o strălucire deosebită Zilei Nașterii Domnului.
Colinde și colindători
Părintele Chesarie Bertea spune că la ultima sărbătorire a Nașterii Domnului, biserica pe care o păstorește a fost arhiplină în fiecare zi.
În asemenea ocazii, oamenii doresc să-și amintească despre zilele copilăriei în principal, dar vor să le arate și prietenilor americani tradiția noastră românească.
Mamele și tații vor să le arate copiilor născuți pe pământ american tradițiile bunicilor și obiceiurile sărbătorilor de iarnă din țara lor de origine. „Am avut marea șansa din partea lui Dumnezeu să mă nasc în Maramureș, în satul Buzești acolo unde tradițiile de Crăciun sunt multe și frumoase”, spune părintele Bertea.
„Acolo oamenii sunt foarte atașați bisericii și credinței strămoșești. Colindatul începea întotdeauna din perioada zilei de Sfântul Nicolae, atunci când tinerii și copiii făceau repetiții de învățare a colindelor. Persoanele în vârstă erau cele care îi chemau la o șezătoare unde femeile coseau, torceau, făceau „cipcă” (dantelă), iar bărbații scoteau din negura amintirilor vechi colinde românești. Acele colinde erau primele pagini de scriptură, având în vedere că ele au cântat și au exemplificat viața Mântuitorului nostru”.
La îndemnul părintelui Bertea, românii au venit la slujbă îmbrăcați în strai popular, inclusiv cu „gube”, acele cojoace mițoase de lână. În perioada postului, grupurile de colindători din cadrul școlii duminicale unde copiii învață românește și credința ortodoxă fiind îndrumați de doamna învățătoare Simina Bărbos, au pregătit un program foarte frumos cu irozii. A colindat în lăcașul Domnului și grupul coral al bisericii în care au evoluat soprana Nicoleta Ardelean, baritonul Ioan Ardelean care este și profesor universitar și preotul paroh Chesarie Bertea. În ziua de Crăciun, după Sfânta Liturghie în fața a peste 350 de credincioși au fost prezentate activitățile dintr-o casă de gospodari din satul românesc. Mai întâi „bunica”, doamna Sanda Diaconu, originară din Sibiu, a frământat aluatul. În timp ce aluatul era pregătit pentru a fi băgat la cuptor, Mariana și Sorin Petruțoni, președintele Consiliului parohial, au jucat rolul gazdelor. Mariana din Satu Mare și Sorin din Banat au fost ajutați de două fete, una din Muntenia, cealaltă din Maramureș. „Am vrut să reprezentăm zone istorice diferite pentru ca nimeni să nu se simtă neglijat”, spune părintele Bertea. Bineînțeles toate personajele erau îmbrăcate în costume populare specifice zonei de proveniență. A fost aranjată masa cu bucate tradiționale gătite după rețetele vechi ale bunicii, Floarea Bertea. Toate fiind pregătite, au venit și colindătorii. Mai întâi cei mici, apoi tinerii și la urmă fetele. Toți au primit nuci, mere și colaci. Colindătorii adulți au fost poftiți la masa plină cu cârnați, sarmale, coptături, cozonaci, vin, țuică și alte bunătăți. Masa era așezată în mijlocul bisericii și atunci a apărut grupul de colindători condus și pregătit de Iustin Bertea, student la Teologia din Sibiu. S-a cântat troparul Nașterii de către întreaga asistență din biserică și de grupul coral din strană. De remarcat că toate preparatele au fost pregătite în bucătăria sălii sociale a parohiei de către doamnele Sanda Diaconu și Simina Bărbos ajutate de fetele românilor.
Preparatele au fost degustate de întreaga comunitate a parohiei potrivit îndemnului: „Bucate, bune să aveți/ Tot anul cât mai des/ Când vezi grâul bun la soare/ Să bem vinul pe răcoare/ Că paharu-i cât un cui/ Când îl pui în gură nu-i!”.
Reconstituirea acestui Crăciun ancestral a fost bine primită de credincioșii prezenți în biserică, aceștia împreună cu corul parohiei au cântat vechi colinde românești, iar copiii pregătiți de doamna Simina Bărbos au interpretat sceneta „Irozii”.
În final, lângă impozantul brad din biserică a venit Moș Crăciun cu daruri pentru toți copiii, apoi cei prezenți s-au reunit în sala socială unde au socializat timp de câteva ore la un pahar de vin și la un cozonac tradițional.
A doua zi, câțiva enoriași însoțiți de preotul lor au colindat la Ambasada României din Washingthon, la biserica ortodoxă din Philadelphia și la biserica românească din New Jersey. După sărbătorirea Nașterii Domnului, a urmat Revelionul cu 120 de participanți și au început tradițiile de Bobotează. „Toate activitățile noastre sunt îndreptate spre copiii noștri și sper ca prin ceea ce fac să perpetuăm spiritul românesc și valorile noastre naționale”, spune Chesarie Bertea păstorul spiritual al multor români din SUA.
Cu asemenea oameni suntem siguri că românii din New York nu își uită originea, nu își uită tradițiile strămoșești ale ființei naționale.
Ioan A. Borgovan
Pictorii se numesc Vasile si Ramona Isari. Pe locul bisericii a fost o fabrica de nasturi cumparata de parintele Barsan. Reconstructia a fost realizata in intregime de Parintele Casian, inclusiv planul iconografic si adunarea fondurilor pentru pictura. Constructia Bisericii a fost finalizata in 2012, iar in anul 2013, la trei luni dupa instalarea Parintelui Bertea, a fost sfintita.