Instituțiile statului vor fi obligate să accepte pentru eliberarea actelor și semnăturile digitale pe documente oficiale, potrivit proiectului adoptat de Camera Deputaților. O astfel de măsură le va permite românilor să semneze digital actele oficiale – adică de la distanță, fără să mai piardă ore întregi la ghișee.
Există trei tipuri de semnături electronice la nivel european: semnătura simplă, una avansată, adică o identificare amănunțită a persoanei și semnătura calificată, care este echivalentă semnăturii olografe.
Pentru semnătura calificată, este nevoie de o serie întreagă de documente pentru a putea fi obținută.
„Ai nevoie de o identificare, nu este destul doar să faci o iscălitură digitală. Pentru că aceea este o semnătură simplă. Pentru o semnătură avansată, unde ai nevoie de identificare, trebuie să faci anumiți pași care asigură din punct de vedere tehnic valabilitatea și identificarea persoanei și satisfacerea cerințelor conform regulamentului european”, a declarat Edward Crețescu, director ANIS, potrivit Stirileprotv.ro
Ministerul Digitalizării va sprijini instituțiile publice din România să dezvolte programe prin care semnăturile digitale să fie făcute direct pe site-urile instituțiilor.
Legea se va aplica după promulgarea acesteia de președintele țării și publicarea în Monitorul Oficial.
„Gândiţi-vă la cozile din vămi”
Amintim că, anul trecut, Radu Burnete, directorul executiv al Confederaţiei Patronale Concordia, sublinia anul trecut că utilizarea semnăturii electronice pe scară largă în economia românească ar aduce beneficii în multe industrii, în condiţiile în care procedurile contractuale vor fi simplificate.