Așa cum v-am anunțat încă de săptămâna trecută, mai mulți angajați ne-au căutat pentru a-și spune necazul întâlnit în cariera lor – uneori scurtă, alteori suficient de lungă cât să simtă și mierea care se scurgea pe cardurile de salarii în vremurile bune – pe subiectul Romcab SA.
Dacă ar fi să ne luăm după ultimele cifre publice pe care chiar Romcab SA le-a publicat luna trecută observăm că au anunțat o pierdere de 85 de milioane de lei până la finalul lunii septembrie 2022, o cifră în puternic contrast cu datele pe 2021 (primele 9 luni) când erau anunțate 19,4 milioane de lei profit. Evident, după un anunț atât de negativ – cel pe primele 9 luni ale lui 2022 – acțiunile s-au prăbușit iar compania a început să scârțâie din toate încheieturile. Prima luxație a suferit-o personalul angajat care nu și-a mai încasat (în întregime) salariile aferente lunii octombrie. Iar oamenii au prins curaj și au venit să ne povestească.
Nu mică ne-a fost mirarea să aflăm că la Romcab SA munca nu se prea oprea la cele 160/168 de ore muncite / lună cum e în majoritatea fabricilor și uzinelor din lumea asta, adică o medie de 8 ore/zi x 20/21 de zile lucrătoare, ci ca să primească salariul de 5.000 de lei pe care-l conveneau cu conducerea, muncitorilor li se punea în față varianta ”lungă” de program – adică cu toate orele suplimentare legale incluse în pachet. De aceea, majoritatea oamenilor care ne-au căutat vorbesc în logica celor ”280-288 de ore prestate”, deci 160 legale + 120 ore suplimentare, probabil la fel de legale. Despre sensul și nu litera cuvântului ”legal” vom mai discuta într-o abordare viitoare.
Buuun, până aici e clar. Deci, odată acceptată oferta de muncă e bun acceptată și se trece la treabă. Toate bune și frumoase până la momentul crizei despre care ziceam mai sus – anunțată public în raportul către Bursa de Valori București (Romcab SA fiind listată la Bursă).
În fapt, marea greșeală din punctul nostru de vedere este aceea că managementul nu a anunțat din timp situația – evidentă deja la începutul lunii octombrie – cu care se vor confrunta sutele de angajați în viitorul apropiat. Un anunț cinstit, corect, probabil ar fi fost dureros pentru companie pentru că ar fi dus la o pierdere majoră de salariați, dar ar fi dat ocazia sutelor de familii care se bazează pe un venit să se pregătească de iarnă și de sărbători în cauză de cunoștință.
Știm, pare naiv. Dar jocul acesta de-a producția de cabluri pare să fi atins un punct critic de data aceasta și foarte probabil că nici ingineriile financiare la care este atât de priceput Zoltan Prosszer – omul care pare să fie la cârma sforilor pe care dansează managerii Romcab SA – nu mai pot salva producătorul local de cabluri. Dar despre greșeli și probleme tehnice în episodul care va urma.
Azi vă prezentăm 3 interviuri care scot la suprafață neplata salariilor, care este soluția de a face bani a managerilor Romcab SA pentru a plăti salariile și un record sumbru: 4 lei/ora muncită, atât a primit un angajat pe luna octombrie.
Redacția punctul.ro nu se bucură nici pentru necazul angajaților, nici pentru eșecul Romcab SA, dar cu cât vom afla mai multe detalii ale acestui eșec, cu atât învățăm mai bine să ne apărăm pe viitor de următoarea ”criză”.
Cristian Teodorescu