Istoria catolicismului: pe urmele lui Ladislau, regele cavaler.
Pornind din Cetatea Oradea, ne întoarcem acum o mie de ani, în timpurile regelui Ladislau, un simbol al creștinismului și cavalerismului. În bisericile vechi, la început catolice, acum unitariene sau reformate, zidurile ascund bucăți de legendă pictate sub zugrăveli: fresce de bătălie sau epifanii ale monarhului canonizat, acoperite auster de reformă.
Pe urmele regelui cavaler înțelegem un capitol legendar al istoriei maghiare, de la idealurile cavalerești din Europa catolică a începutului de mileniu până la transformarea adusă de protestantism acum cinci sute de ani.
Construită în secolele XIV-XV, în perioada arpadiană, biserica din Daia se remarcă prin farmecul arhitecturii gotice cu influențe ale renașterii italiene.
Cel mai impresionant element al bisericii este tavanul casetat pictat, o operă unică alcătuită din 56 de casete distincte. Motivele florale și desenele simbolice pictate oferă o călătorie cosmogonică în etapele vieții, prin simbolistica începutului și dezvoltării creației divine. Frescele albastru-verzui dintre nervurile altarului, ilustrate cu motive vegetale, reflectă influențele renașterii italiene. Printre ele sunt presărate și blazoane ale personalităților nobiliare ale zonei.
Frescele care îl reprezintă pe Sfântul Cristofor, datând din secolele XIV-XV, adaugă un plus de farmec lăcașului. Acestora li se adaugă și altele, dintre care cele mai reprezentative sunt cele inspirate de legendele religioase, precum Legenda Margaretei, Adorarea Magilor sau Legenda Sfântului Ladislau.
Așa cum s-a întâmplat în multe alte locuri, populația catolică a adoptat reforma, biserica locală fiind transformată într-una reformată-calvină, moment în care frescele au fost acoperite cu var. Atât structura, cât și decorațiunile bisericii oglindesc astăzi schimbările timpurilor și evoluția vieții culturale și spirituale a comunității.
Continuare pe Romania-atractiva.ro